Коли потрібно запустити новий ринок е/е: опитування гравців

Коли потрібно запустити новий ринок е/е: опитування гравців

Найбільш актуальним питанням на сьогодні для електроенергетичної галузі є: «Чи необхідне відтермінування впровадження нової моделі ринку електроенергії?». Видання ExPro вирішило провести опитування всіх гравців ринку, щоб побачити загальну картину. Свою думку висловили представники генеруючих, розподільчих компаній, а також постачальники, експерти та представники державних органів. Одностайної думки серед гравців ринку немає, проте майже дві третини (64%) виступають за перенесення дати запуску ринку. Для зручності ExPro зобразило результати опитування в наступній інфорграфіці.

Генерація

Виробники електроенергії в Україні переважно за впровадження ринку з 1 липня. На інфографіці зображено, хто за чи проти, відповідно до показників виробництва електроенергії за 2018р. Таким чином, компанії, що генерують 77% всієї електроенергії виступають за запуск нового ринку саме 1 липня 2019р, як це встановлено законодавством. Перш за все, енергохолдинг ДТЕК та «Донбасенерго», а також оператор діючих АЕС - НАЕК "Енергоатом", який виступає проти технічного переносу дати запуску ринку.

«Компанія з розумінням ставиться до тих об’єктивних причин, за яких своєчасне впровадження повномасштабного нового ринку електричної енергії може стати неможливим. Разом з тим, вважаємо просте технічне перенесення терміну відкриття ринку недоцільним, оскільки це сприятиме подальшому безвідповідальному невиконанню окремими учасниками ринку та органами державної влади обов’язків, покладених на них законом України «Про ринок електричної енергії» та наполягає на початку дії нового ринку з 1 липня 2019 року» - висловив свою думку президент «Енергоатому» Юрій Недашковський.

Група ДТЕК аргументує свою позицію високим ступенем готовності нормативної бази та інфраструктури. Але з іншої сторони, вважає, що необхідно встановити цінові обмеження на ринку «на добу наперед» та балансуючому ринку, щоб уникнути цінових шоків.

«Я категоричний противник будь-якого перенесення. Я вважаю, що як заявлено в законі 1 липня 2019р, цей термін повинен бути витриманий. Я вважаю, що навіть з тими затримками, які викликані недопрацьованою законодавчою базою є всі підстави для переходу до нового ринку, може, в не повному обсязі, але треба починати рухатися з 1 липня», - сказав генеральний директор ДТЕК Максим Тімченко.

Скоріш за все, «Центренерго» також підтримує дату 1 липня, однак публічної позиції компанія не висловлювала.

В свою чергу, противниками запуска ринку з 1 липня, серед генерації, виступають теплоелектроцентралі (ТЕЦ), ПрАТ «Укргідроенерго» та більшість компаній альтернативної енергетики. Дані компанії, акцентують свою увагу на необхідності комплексного тестування та внесення ясності щодо ряду важливих рішень, зокрема, порядок проведення електронних аукціонів з продажу е/е за двосторонніми договорами для державної генерації та ПСО для компенсації «зеленого» тарифу та низької ціни на електроенергії для населення.

«Треба переносити на короткий термін для того, щоб хоча б досягти 100% успіху в комплексному тестуванні системи, коли ми будемо певні, що все нормально працює. Не можна такими речами ризикувати. Тому перенесення на короткий термін до 1 жовтня», - заявив директор департаменту з комерції «Укргідроенерго» Олексій Нікітін.

Державні органи

Міністерство енергетики та вугільної промисловості та Національна комісія, що здійснює державне регулювання в сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) публічно заявляють, що не має ніяких причин переносити запуск нового ринку електроенергії. «Комісія не вбачає ніяких перешкод щодо запровадження з 1 липня повномасштабного ринку. Для цього було прийнято все основне вторинне законодавство. Це і правила ринку, і кодекси… Комісія зі свого боку здійснила всі можливі заходи», - заявив заступник начальника управління енергоринку НКРЕКП Володимир Бутовський.

Міністр енергетики та вугільної промисловості Ігор Насалик заявив, що новий ринок необхідно запускати саме 1 липня.

«В жодній країні ЄС одразу стовідсотково ринок запущений не був… Очевидно, що на 80% він запуститься, а 20% буде регульоване НКРЕКП, але його запускати потрібно, чим далі будуть відтягувати дату, тим складніше буде запустити ринок», - сказав міністр.

Однак, не публічно нашому виданню, деякі фахівці держорганів висловили сумніви щодо впровадження 1 липня та допустили перенесення на 3 місяці.

Таким чином, маємо результат 80% за вчасний запуск ринку, а 20% - проти.

«Укренерго»

Оператор магістральних мереж, на плечах якого лежить розробка необхідного софта та багато інших елементів, заявляє про свою технічну готовність до запуску 1 липня. Але з іншої сторони, компанія, через ряд невирішених проблем, підтримує перенесення цієї дати на декілька місяців, за умови, що цей час буде використано правильно, і в законодавчу базу будуть внесені зміни, які нівелюють ризики впровадження ринкової моделі.

Керівник НЕК «Укренерго» Всеволод Ковальчук в інтерв’ю ExPro заявив, що «Укренерго» представило три можливі сценарії розвитку подій залежно від дати запуску: за законом з 1 липня 2019р, з 1 жовтня 2019р і з 1 квітня 2020р.

«Всі вони обґрунтовані і передбачають виконання величезного обсягу завдань, в першу чергу для регулятора та уряду, Міненерговугілля та учасників ринку. І все це реально», - уточнив він.

Однак, за словами Ковальчука, створилась ситуація, коли виконавча влада, самоусунувшись від контролю впровадження ринку, продовжує ігнорувати його.

За словами керівника «Укренерго», невирішеними залишаються ряд проблем, які можуть нести ризик для споживачів: відсутність достатньої конкуренції, механізму компенсації для населення частини високої ціни електроенергії, порядку продажу електроенергії державною генерацією на ринку двосторонніх договорів, недостатність передачі даних комерційного обліку з боку операторів системи розподілу та інші.

«Тому аргументи за запуск нового ринку є дуже вагомими, але за умови вирішення вказаних проблем. Крім цього, є значні аргументи проти перенесення запуску ринку на тривалий термін, адже тоді ми тільки погіршимо поточний стан енергосистеми», - уточнив Ковальчук.

«Енергоринок»

Компанія в публічному просторі, в особі директора Юрія Гнатюка, звертає увагу на невирішені проблеми, наявність яких не дозволяє зробити висновок про готовність до нових правил гри, зокрема, значної заборгованості між учасниками ринку.

«Нелогічно в умовах проговорення проблем і не отримання на них відповідей, сказати, що ми готові… Я був би готовий відкритися і все для цього зробив, але, оцінивши ризики, які можуть виникнути, принаймні я б задумався… Я за ринок, але можна зробити новий ринок і в майбутньому ділитися позитивним досвідом, а можна скомпрометувати ідею ринкових відносин на першому її етапі», - вважає Гнатюк.

Також він зазначив, що за той короткий період, який залишився, компанія прикладе максимум зусиль для запуску ринку в цілому та налагодження роботи програмного забезпечення.

«Що буде залежати від «Енергоринку» ми все зробимо», - наголосив Гнатюк.

Розподільчі компанії

У новій моделі ринку оператори систем розподілу (ОСР) мають забезпечити дуже важливу функцію – погодинний облік електроенергії у своєму периметрі. Ці дані мають кожну годину правильно визначатися, збиратися та передаватися до адміністратора комерційного обліку («Укренерго»). За цими даними будуть формуватися платежі постачальникам та визначатися обсяги небалансів, їх точність має ключове значення. Саме тому проблема організації комерційного обліку найбільше турбує ОСР.

«Розподільчі компанії не готові до відкриття ринку саме 1 липня. Це пов’язано з тим, що фактично за два роки був провалений розвиток послуг комерційного обліку», - заявила директор Департаменту з політики продажів електроенергії компанії «Укренергоконсалтинг» Наталія Костишена, яка представляє інтереси «Львівобленерго», «Тернопільобленерго» та «Прикарпаттяобленерго».

Голова наглядової ради «Прикарпаттяобленерго» Олександр Сагура нагадав про проблему дотаційних сертифікатів, невідомий механізм компенсації низьких цін для населення та борги. Також Сагура вказав на першу жертву ринкових перетворень – державне підприємство «Укрінтеренерго», на якого була покладена функція постачальника «останньої надії» (ПОН).

«Я ще не бачив за своє життя, щоб так швидко збанкрутувало підприємство. За три місяці вони втратили всі свої зовнішні економічні контракти... Зараз вони банкрути, їх не існує», - прокоментував Сагура наслідки для «Укрінтеренерго» виконання обов’язків ПОНа.

В той же час, в компанії «ДТЕК Мережі», яка управляє активами групи ДТЕК в сегменті дистрибуції електроенергії, завили про підтримку вчасного запуску нового ринку.

Постачальники

Думки постачальників щодо необхідності запуску ринку з 1 липня розділилися. Відома позиція групи ДТЕК, включаючи трейдинговий підрозділ «Д.Трейдінг», яка однозначно підтримує запуск нової моделі ринку з 1 липня, знайшла свою підтримку і серед ряду інших постачальників. Зокрема, про необзідність вчасного запуску ринку заявили «Торгова електрична компанія» та «Енергетична компанія «Мета».

Генеральний директор «ЕК «Мета» Павло Симоненко вважає, що для нових компаній, незалежних постачальників найкращий час для запуску ринку є саме зараз, адже перенесення ринку може дати переваги для компаній, які претендують зайняти монопольне становище в сегменті постачання електроенергії.

Разом з тим, набагато більше незалежних постачальників (не афілійованих з операторами систем розподілу або групами енергетичних компаній) виступили проти запуску ринку з 1 липня. Асоціація незалежних постачальників електроенергії адресувала на ім’я президента, парламентського комітету з питань ПЕК та ряду інших органів листа з пропозицією перенести запуск ринку на 1 липня 2020р. Така пропозиція обумовлена наступними проблемами: Координаційний центр, який мав координувати дії учасників ринку, самоусунувся від виконання своїх функцій; результати тестування програмного забезпечення не можна визначити такими, що можуть бути використані у аналізі та прогнозуванні результатів, оскільки тестові операції проводяться не в повному обсязі; проблема з поставкою «останньої надії» і боргами проблемних споживачів досі не знайшла свого вирішення; фактичний стан впровадження погодинного комерційного обліку нівелює можливість функціонування нового ринку. Також в асоціації звернули увагу на те, що реальні темпи впровадження нового ринку дуже відрізняються від запланованих у 2017р.

Міжнародні партнери

Більшість західних партнерів України та провідних банківських установ, які кредитують масштабні енергетичні проекти висловились проти переходу до ринкових умов з 1 липня. Зокрема, Представництво Європейського Союзу в Україні та Європейський інвестиційний банк опублікували спільну заяву, в якій рекомендували Україні відкласти запуск нової моделі ринку електроенергії. Свою позицію вони аргументували неготовністю нормативно-правової бази та ІТ-інфраструктури.

«Запуск нового ринку з 1 липня ймовірно стане причиною збою в роботі ринку і тому може мати зворотній (у порівнянні з метою, яка закладалася раніше – ред.) результат для реалізації інтересів український споживачів та учасників ринку», - йдеться у спільному повідомленні.

Таку ж думку поділяють і в Світовому банку. За словами директора банку у справах України, Білорусі та Молдови Сату Кахконен, варто виділити більше часу на підготовку до роботи нового ринку.

Сумніви щодо ефективності роботи нового ринку озвучила старший банкір Департаменту електроенергії Представництва ЄБРР в Україні Ольга Єрьоміна. За її словами, галузь залишається олігопольною, безпосередніх умов для виникнення конкуренції в новому ринку поки що немає.

Експертне середовище

Як і серед учасників ринку, думки експертів відрізняються. Однозначну підтримку запуску ринку у встановлений законом термін висловив президент Першої енергетичної асоціації Василь Котко. Більш того, він вважає оптимальним (проте тимчасовим) рішення про покладання спецобов’язків в умовах нового ринку на державні генеруючі компанії (ДП «НАЕК «Енергоатом» та ПрАТ «Укргідроенерго»).

Протилежну думку висловила директор з комунікацій асоціації «Український ядерний форум» Ольга Кошарна. На її думку, державні органи не виконали значний пласт роботи, що не дозволяє вчасно запустити ринок. Наприклад, Кабмін вже більше року не збирав Координаційний центр, НКРЕКП мала усунути перехресне субсидіювання.

«Не можна входити в новий ринок з такими обсягами перехресного субсидіювання та боргами», - переконана експерт.

На кількості невирішених проблем і стану неготовності також наголосив директор спеціальних проектів центру «Психея» Геннадій Рябцев. За його словами, є суттєві проблеми з обладнанням, яке може не запрацювати в тому режимі, в якому воно має працювати.

Скептично до дати 1 липня також поставилася екс-член НКРЕКП та нинішній голова офісу Національної інвестиційної ради Юлія Ковалів. Вона вважає, що вчасному запуску ринку заважає фактична неготовність значної частини гравців до запровадження нової моделі, а саме споживачів комунального сектору, постачальників електроенергії та універсальних послуг.

«На мою думку як колишнього члена НКРЕКП, повноцінний запуск ринку електроенергії варто відтермінувати до 1 січня 2020 року», - сказала Ковалів.

 

Останнє слово в даному питанні залишається за парламентом. Ряд депутатів вже висловили свою думку і зареєстрували два законопроекти про перенесення дати запуску ринку. В. о. голови парламентського комітету з питань ПЕК Олександр Домбровський та голова підкомітету з питань електроенергетики Лев Підлісецький пропонують відтермінувати запуск на 3 місяці. В той же час, народні депутати Олексій Рябчин та Юрій Чижмарь в своєму законопроекті запропонували надати більше часу на підготовку і запустити ринок з 1 квітня 2020р.

На нашу думку, прийняти остаточне рішення щодо дати запуску необхідно протягом цього або наступного тижня, адже багато гравців ринку хочуть мати впевненість та чітке розуміння щодо відповіді на дане питання.

Ярослав Самолюк, Дмитро Сидоров