Геннадій Іванов: «Гарантований покупець» може продавати «зелену» е/е споживачам без посередників»

Геннадій Іванов: «Гарантований покупець» може продавати «зелену» е/е споживачам без посередників»

З початку жовтня 2020 року стартували нові аукціони для українського ринку електроенергії, на яких державне підприємство «Гарантований покупець» продає електроенергію, вироблену із відновлюваних джерел (ВДЕ). Підприємство досить успішно здійснює продаж, про що свідчить і динаміка ціни, і значна кількість покупців.

В інтерв’ю для агентства ExPro заступник директора Гарантованого покупця з торгівельних операцій Геннадій Іванов проаналізував результати аукціонів, розповів про попит на відновлювану енергію, її сертифікацію, а також розкрив подальші плани підприємства з продажу «зелених» кіловат-годин.

Яка ваша загальна оцінка проведення аукціонів з продажу «зеленої» електроенергії?

Закон «Про ринок електричної енергії», який вступив в дію з 1 липня 2019 року, не передбачав продаж за двосторонніми договорами електроенергії, яку Гарантований покупець купив у виробників з альтернативних джерел. Тому через значний ріст «зеленої» генерації в Україні вже в травні 2020 року ми зіткнулися з проблемою неможливості реалізації такого великого обсягу тільки на ринку «на добу наперед» (РДН) та внутрішньодобовому ринку (ВДР). Для виправлення цієї ситуації була необхідна низка законодавчих змін, які ми ініцюювали.

Вже в липні 2020 року Рада проголосувала за внесення змін в Закон про ринок. Далі Законом №810 з 1 серпня Гарантованому покупцю надали можливість торгувати за двосторонніми договорами. Але крім того необхідно було, щоб Кабінет міністрів затвердив новий Порядок проведення аукціонів. Так, в кінці вересня 2020 року Уряд визначив для Гарантованого покупця спеціальні сесії з продажу електроенергії з альтернативних джерел. З урахуванням вимог Постанови КМУ №499 щодо термінів поставки та особливостей регламенту роботи біржі, підприємство змогло провести перший аукціон 5 жовтня з поставкою на другу та третю декаду того ж місяця. В жовтні ми продали на першому аукціоні декілька продуктів, це були перші пропозиції, але доволі успішний продаж.

Станом на сьогодні (22 січня 2021 року – ред.), підприємство провело 11 аукціонів. За цей період ми уклали 114 договорів з понад як 60 учасниками ринку. Це доволі хороший показник: якщо подивитися на аукціони інших учасників, то у них ці цифри значно менші. За час проведення торгів частка проданої електроенергії склала понад 80 % від виставлених обсягів.

В регламенті аукціонів з 28 жовтня 2020 року вам встановили норму, що пропозиції ціни на аукціонах можуть йти лише на підвищення…

Так, згідно регламенту, ми виставляємо обсяги на продаж по розрахунковій стартовій ціні. Механізм її визначення описаний в постанові Кабміну, тож торги йдуть лише на підвищення. Ми не можемо прийняти пропозицію на пониження від учасників – є крок аукціону, визначений порядком самої біржі. Учасники конкурують, в них є одна хвилина на ухвалення рішення. Поясню як це працює: наприклад, ми виставляємо за 1 тис грн базове навантаження, учасник каже: «готовий за 1 тис грн + 10 грн», проходить хвилина. Якщо впродовж цієї хвилини інший учасник не додав 10 гривень, тоді купує останній, хто зробив заявку. Таким чином, крок за кроком, ціна може зростати на 50-60 % від стартової.

Форма проведення нашого аукціону дуже відрізняється від тих торгів, що проводять інші учасники. Як правило, генерація йде на пониження, вона ставить стартову ціну, але продає за ціною нижче за ту, яку пропонує ринок. А ми – навпаки, ми даємо можливість ринку визначити, за якою ціною він готовий придбати електроенергію.

Ми даємо можливість ринку визначити, за якою ціною він готовий придбати «зелену» електроенергію

Як ви взагалі оцінюєте ефективність підходу, коли аукціон йде на пониження та протилежного алгоритму – на підвищення? Коли кінцева ціна виходить вищою?

Як показала практика, друга форма проведення аукціону нам дала кращі результати. Ціни Гарантованого покупця значно вище за ціни наших конкурентів. Аукціони на підвищення дають кращі ціни? Саме так. Але, нараз я б не став порівнювати підходи до проведення торгів. Адже ми торгуємо більше, ніж просто електроенергією, ми продаємо «зелену» електроенергію. Це окремий, унікальний продукт. Тому і ціна на нього формується інакше. Якщо ми беремо електричну енергію у великих обсягах та прямим графіком – то це інший продукт. Ми продаємо по одній годині, по декілька годин.

Але ж базове навантаження у вас також є?

Базове навантаження ми також продаємо. І воно дорожче, ніж у інших.

Якщо порівнювати базове навантаження Гарантованого покупця» з аукціонами на підвищення і базове навантаження Енергоатома – це один і той самий продукт, вірно?

Продукт – так, але колір різний. Це може впливати на рівень цін, тому ми продаємо нашу «базу» дорожче.

Але формально різниця відсутня, адже в трейдінгу ще немає такого поняття як «зелена» електроенергія, її підтвердження. Це лише у розумінні учасників. Навіть споживачі наразі не можуть відчути різницю і відрізнити «зелену» від «не зеленої» енергії. Немає ніякого регулювання та критеріїв для визначення яка це електроенергія саме в аспекті торгівлі.

Не зовсім так. На наші аукціони приходить велика кількість не тільки постачальників, а й споживачів, і операторів електромереж. Всі вони просять, після того як ми їм продали електричну енергію, дати певну довідку чи підтвердження, що ми їм продали саме «зелену» енергію. В усній бесіді вони говорять нам, що їх споживач має переваги, коли продає свою готову продукцію на зовнішніх ринках, виробляючи її з енергії з ВДЕ. Можливо, на території України таку опцію потребують безпосередньо споживачі, які керуються регламентами та вимогами Європейського Союзу, це іноземні інвестори. Але й українські споживачі також вже мають зацікавленість. А якщо споживач має зацікавленість до чогось, то і постачальник, відповідно, буде допомагати споживачу.

Які документи ви надаєте для підтвердження статусу «зеленої» електроенергії?

Офіційний лист. У нас є затверджена регулятором Постанова №642, яка регламентує, що учасники ринку повинні надавати один одному документи про походження електроенергії в рамках укладених договорів.

Майже всі, хто в нас купують «зелену» електроенергію, просять такий документ. Хоча в договорі ми одразу зазначаємо – «продаж електричної енергії виробленої з альтернативних джерел». Тобто сам договір вже передбачає продаж саме «зеленої» електроенергії.

Чи зрушилося питання сертифікації енергії з ВДЕ, щоб це був не просто лист від підприємства, а документ з більш серйозним статусом?

Україна взяла на себе зобов’язання в рамках договору про приєднання до Енерготовариства: імплементувати європейське законодавство, в тому числі директиву, яка повинна запровадити сертифікати, гарантії походження електроенергії. Ця директива на рівні закону передбачена.

У законі «Про ринок електроенергії» і у попередньому законі була норма, що Кабмін визначає орган, який видає ці гарантії. Ще в 2017 році Кабмін визначив для цього Держенергоефективності. На жаль на сьогодні ще жодного сертифікату не видано.

У 2020 році агентство очолив новий директор (Костянтин Гура – ред.). Створили робочу групу за цим напрямком, провели декілька нарад. Ми неодноразово зверталися до агентства, і офіційно, і неофіційно, з проханням передати нам цю функцію. Ми – найближче до «зелених», ми знаємо скільки вони виробляють та можемо підтвердити це. Але процес затягувався. Тож на сьогодні питання не вирішене.

Я сподіваюся, що в найкоротшому майбутньому Україна буде видавати такі сертифікати. Це дуже гарна ідея і для України, і для виробників.

Які блочні заявки, на які години більш цікаві для трейдерів?

Попит на електричну енергію з ВДЕ за двосторонніми договорами з Гарантованим покупцем такий, що на аукціонах продаються майже всі продукти: база, блочні заявки, в тому числі, і на одну, і на дві години. Дійсно, продукти з базовим навантаженням мають найбільший попит, про що говорить більш жорстка конкуренція на торгах і більший приріст ціни до стартової. Будь-які години продаються, причому великими обсягами.

Який у вас приблизний рівень комерційних обсягів, які ви можете продавати, наприклад, в частині «бази»?

Необхідно розуміти, що електроенергія з альтернативних джерел – це дуже складний прогноз виробітку. Тому, перед тим як продавати, необхідно чітко зрозуміти головне: ти не повинен продати більше. Якщо ми продамо більше, ніж буде вироблено, нам необхідно буде докуповувати обсяги на балансуючому ринку за дуже високою ціною, а це невигідно. Тому тактично ми продаємо, як правило, більше ніж третину прогнозних обсягів, в залежності від місяця.

Влітку за добу ми виставляли на продаж близько 40 тис МВт-год, це дуже великий обсяг. Зараз ми виставляємо 8-9 тис МВт-год, тобто, в 4-5 разів менше, ніж влітку. Обсягів за двосторонніми договорами влітку та взимку буде також сильно відрізнятися. На додачу потрібно враховувати, що влітку споживання в три рази менше, ніж взимку, а «зеленої» генерації – в п’ять разів більше.

Ми виставляємо загалом, наприклад, за січень близько 200 МВт «бази», або навіть більше ніж 200 МВт, а за іншими продуктами – 300-400-500 МВт, в залежності від позиції.

На двосторонні договори ви виставляєте третину від виробництва ВДЕ, а все інше – на РДН?

Не менше третини. Ми продаємо на РДД завжди більше, ніж третину. Це може бути і 50%.

Але не більше ніж скільки відсотків, 80-90%?

Виставити на продаж 80%, за відсутності системи прогнозування відпуску особливо в зимовий період – це те ж саме, що однозначно потім піти в небаланси, адже в різні дні вітрогенерація може значно коливатися. Прогноз відпуску е/е з вітру, особливо в зимовий період, дуже складний.

Ми були перші, хто застосував норму про заборону перепродажу е/е на РДН

Чи є у ваших двосторонніх договорах положення про заборону перепродажу обсягів на РДН?

Коли ми готували проект договору, ми передбачали декілька страхових моментів, які б дозволяли не розхитувати ринок. Наші обсяги, якщо вони повернуться через постачальників на організований сегмент, можуть викривляти ціноутворення. Тому ми вписали норму про заборону перепродажу на організованих сегментах ринку. Ми були перші у цьому питанні.

Заборона стосується саме організованих сегментів, про сегмент двосторонніх договорів мова не йшла тому, що це не впливає на ціну на РДН. А РДН є індикативом для всіх сегментів, в тому числі для балансуючого ринку, та й у споживача також прив’язка до ціни РДН.

Ми не проти перепродажу на УЕБ. Це можливо і добре. Державні та комунальні підприємства можуть купувати електроенергію відповідно до законодавства тільки на конкурентній основі у постачальників. Відповідно завдяки перепродажу вони отримують доступ до «зеленої» електроенергії у постачальників.

Коли була запроваджена заборона перепродажу?

Вона була запроваджена, коли ми ще продавали атомну енергію. Це було в червні 2020 року. Саме в червні ми зробили апробації декількох нововведень на ринку. Були відверто гарні ідеї, тому що ми бачимо, як за нашим прикладом рухається майже весь ринок. Ми – на один крок попереду щодо нововведень на ринку.

Також варто загадати і продаж за коефіцієнтами до РДН, і підтвердження, що електроенергію реалізували споживачам або постачальникам, які продали її кінцевим споживачам. Ми вимагаємо від наших контрагентів таку декларацію. У разі, якщо виникнуть питання, цей документ підтверджує, що обсяги не пішли на перепродаж на організованих сегментах рикну.

Всі ваші контрагенти надають декларацію про продаж е/е кінцевим споживачам?

Так.

Цікава ініціатива…

У нас багато цікавих ідей. Ми їх обробляємо, їх ефективність доводить практика. У нас гарні ціни та обсяги продажів на аукціонах. Ми все робимо дуже виважено, щоб ринку не нашкодити, не розхитати ринок і максимізувати дохід Гарантованого покупця.

Чи були якісь пропозиції зі сторони міжнародних компаній щодо купівлі е/е з ВДЕ?

Зацікавлення дуже велике! До нас звертаються деякі споживачі, які мають у статутному капіталі іноземні інвестиції і є експортерами, їм потрібна наша електроенергія.

Ми зарегульовані рішенням Кабміну, ми можемо продавати електроенергію тільки через аукціон. Тому ми пропонуємо приходити їм на біржові торги і купувати на конкурентній основі. Напряму без аукціонів контракти ми укладати не можемо.

Розуміємо, проте на сьогодні є можливо хайпове питання, коли іноземні компанії, які оголосили про амбіції перейти до кліматично-нейтрального статусу, хотіли б придбати саме «зелену «електроенергію. Окрім Гарантованого покупця її ніде взяти.

Так, ми проводили перемовини із такими компаніями. До нас, наприклад, зверталися пивзаводи, металургія та сектор ІТ.

Це добре, що вже є такий інтерес.

Так, це гарна новина. Тепер нам потрібен сертифікат походження.

Безумовно, ще краще їх зробити англійською мовою… На аукціонах ви продаєте «зелену» електроенергію за ціною більше гривні за 1 кВт-год, але купуєте ви її за «зеленим» тарифом, який в середньому більше 4 грн за кВт-год. Чи збільшило проведення аукціонів вашу виручку і зменшило цей дисбаланс?

За деякими продуктами на аукціонах складається ціна, яка перевищує ціну РДН. Це свідчить про збільшення частки вартості «зеленої» електроенергії, яку вдається компенсувати за рахунок проведення аукціонів. Загалом, середньозважена ціна продажу на аукціонах Гарантованого покупця, наприклад, в жовтні 2020 року, була вищою від ціни РДН майже на 10 %, в січні 2021р – на 6 %.

Але тут є один нюанс. Коли ми заходимо з великими обсягами на РДН, звісно ми намагаємося продати якнайбільше, і це знижує ціну на РДН. Звісно, як ви сказали, виручка з ринку падає, і навантаження на тариф Укренерго збільшується. Саме продаж понад третини обсягів у сегменті двосторонніх договорах дозволяє нам не впливати суттєво на ціну на РДН і, разом з тим, мати дуже хороші результати на РДД і на РДН. Це, повторюся, позитивно впливає на загальну виручку та зменшує навантаження на тариф Укренерго.

Ви кажете, що продаж не менше третини обсягів на УЕБ дозволяють тримати ціну на РДН на високому рівні, правильно?

Ні, не на високому, а дозволяють штучно не впливати на ціноутворення. Гарантований покупець виставляє на РДН достатньо великі обсяги. Якщо вони зростають, це може викривляти ціни, тому треба реалізовувати електроенергію на декількох сегментах. Це наша головна стратегія. Мова про збільшення ціни на РДН не йде. Ціноутворення на РДН повинно бути виключно ринковим.

Але ж у вас зараз немає обмежень ціни продажу на РДН?

Так, немає, всі обмеження були зняті з Гарантованого покупця на період дії карантину ще в червні 2020 року. Зараз ми керуємося виключно ринковими механізмами.

Ми готові продавати «зелену» електроенергію за річними контрактами, але необхідні законодавчі зміни

Які подальші нововведення щодо аукціонів ви плануєте?

Щодо нововведень слід зазначити про певну зарегульованість з боку Порядку проведення аукціонів та про обмеженість варіантів для подальшого розвитку на РДД. Підприємство надало до Міністерства енергетики пропозиції щодо внесення змін до Порядку проведення аукціонів з метою їх вдосконалення. В цих змінах ми запропонували надати нам можливість продажу «зеленої» електроенергії не лише на місяць, а й на триваліший період – квартал, рік. Ми готові продавати електроенергію на рік, але можливості наразі у нас такої немає.

Яким чином ви визначите потужність для продажу на тривалий період за умови складності прогнозування?

У нас вже є статистика за півтора роки. Цього достатньо, щоб на мінімальному рівні визначити, скільки електроенергії ми зможемо продати без ризику навіть на рік наперед. Це малі ГЕС, біогаз, біомаса та вітер, який хоч трішки, але завжди присутній. В денній зоні ще є сонце. Таким чином у нас є можливість продати гарантовані обсяги.

Які ще нововведення плануються?

У нас є наміри постачати електроенергію з ВДЕ напряму споживачам.

Зробити постачальну компанію, з якою напряму можна буде укладати контракти?

Так. Тобто, є споживач, який приходить до нас і говорить, що хоче «зелену» електроенергію. Ми могли б надати договір постачання, без посередників, без перепродажу через постачальників. Це, як мінімум, вигідніше для споживача.

Споживачу не треба буде шукати якогось постачальника, він зможе напряму придбати електроенергію у Гарантованого покупця

Та без аукціону?

Ні, можливо, аукціони повинні бути і для споживачів. Тобто, спеціальні сесії виключно для споживачів, де торгується не електрична енергія, а уже готовий продукт постачання, в який вже буде включена і передача, і розподіл, і вартість самого постачання, і вартість товару. Це комплексне готове рішення для споживача. Споживачу не треба буде шукати постачальника, він прийде до Гарантованого покупця, який йому не лише продасть, але забезпечить поставку до нього.

Споживачі зможуть конкурувати ціною на аукціоні за ваш готовий продукт?

Саме так. Майбутній ринок – це ринок генерації і споживачів, без усіляких посередників, постачальників, трейдерів. Питання стоїть у чому, щоб той самий споживач прийшов саме до виробника, тому, я думаю, що колись у майбутньому ми цього досягнемо.

Які ваші пропозиції щодо покращення торгівлі на РДН?

Зменшити небаланси та вирішити інші проблеми? У нас молодий ринок, на стадії становлення. Всі країни Європи проходили ці перші болючі роки. І всі робили дуже багато помилок. На жаль, нам про ці помилки на старті ніхто не говорив. Ми зіштовхнулися в українських реаліях з багатьма проблемними питаннями. Регулятор та Кабмін їх вирішує, але це не буде швидко. Будь-яке перетворення в галузі – болюче. Його треба пройти, щоб в майбутньому було краще.

Я думаю, що рік-два у нас можуть бути певні перекоси. Але ми вийдемо на кінцевий гідний результат, як вийшли країни Європи. Ті ж поляки говорили, що вони вносили зміни до законодавства до ста разів за рік. Що ми можемо вимагати від нашого Регулятора, який також став на колії нового ринку разом з нами? Йому також важко ухвалювати рішення. Адже ринок настільки багатогранний, що можна смикнути за одну ниточку з одного боку ринку, а з другого боку – щось відвалилося. Тому тут все не просто.

Тобто, наш ринок проходить нормальний розвиток?

Я вважаю, що нормальний. Є проблемні питання, але вони вирішується. Правильно чи не правильно – час розсудить, але я не бачу, щоб ми відрізнялися від інших країн. Не треба говорити, що в Польщі чи Німеччині все відкрилося і одразу запрацювало. Наприклад, у Польщі близько 70% постачальників стали банкрутами через ринок.

Дмитро Сидоров, Віталій Корнієнко


Більше інформації про функціонування ринку електричної енергії України ви можете отримати, оформивши підписку на наші аналітичні видання - EXPRO Electricity Daily, EXPRO Electricity WeeklyEXPRO Electricity Monthly. Аналіз та детальна статистика по обсягам та цінам електроенергії на внутрішньому та зовнішніх ринках, роботі енергосистеми України, прогнозування виробництва та споживання електричної енергії, державні закупівлі, думки та коментарі гравців, а також рішення які впливають на ринок - це видання EXPRO Electricity.

Замовити видання ви можете за тел. +38 044 425-55-56 або [email protected].

Підписуйтесь також на наші сторінки у Facebook та Telegram.