Золтан Йолшваї:

Золтан Йолшваї: "Постачальники змушені завойовувати споживачів тільки ціною"

Золтан Йолшваї, керівник напрямку трейдинг компанії «Укрнафтобуріння» впевнений, що стабільні правила, орієнтація на клієнта і чітка робота регулятора допоможуть побудувати ефективний ринок газу в Україні

- «Укрнафтобуріння» один з найбільших гравців газового ринку України. Скільки компанія реалізовує газу? Скільки з нього власного видобутку, скільки куплено на внутрішньому ринку і скільки імпортовано?

- Компанія УНБ за рік активної торгівлі змогла збільшити реалізацію газу в 5 разів і сьогодні в середньому за місяць продається 130-150 млн. м куб газу. При цьому загальний результат за 2017р склав 849 млн. м куб, за перші 11 місяців 2018р цей показник склав 1 406 млн. м куб. Цей той обсяг ділиться приблизно на 1/3 і 2/3 між трейдерами і кінцевим споживачам, і приблизно таке ж співвідношення ресурсу власного видобутку і закупленого. Користуючись нагодою, хочу заявити про формування нового трейдера UNB - Commodities створюваного на основі УНБ. Ми маємо намір перенести в нову компанію всі кращі традиції УНБ, при цьому додати їй гнучкості і швидкості незалежного трейдера. Мета зміни: з 1 січня 2019р розділити наші ключові компетенції (буріння / видобуток і комерційну діяльність) і через UNB - Commodities розширювати присутність на ринку реалізації продукції, що відповідає потребам кінцевих споживачів. УНБ буде і далі концентруватися на розвідці і видобутку.

- Яким чином «Укрнафтобуріння» купує природній газ на європейських ринках?

- Ресурс UNB-Commodities складатиметься як з газу з внутрішнього ринку (частково: виробництво «УНБ»), так і імпорту. Наше завдання оптимізувати цей портфель для формування кращої пропозиції нашим покупцям. Імпорт означає більше ризиків, сконцентрованих у великих угодах. Ці ризики теж діляться на два типи.

По-перше, контрактні - зміна котирувань, валютних курсів, наявність вільних потужностей на кордоні входу в Україну. По-друге, це пов'язано з поведінкою НАК «Нафтогаз» і діями Регулятора (НКРЕ). Користуючись аналітикою і власним досвідом, ми розподіляємо ці ризики шляхом «розкладання яєць» в різні кошики і проактивної роботи з курсами і котируваннями. Це складна робота вимагає тісної співпраці департаментів всередині Компанії та постійного взаємозв’язку з її споживачами.

- Як ви оцінюєте розвиток газового ринку України протягом останнього року?

- Специфіка ринку споживання в Україні полягає в здійсненні покупки щомісячно, в той час як в Європі діють річні контракти. Це призводить до того, що постачальними змушені завойовувати споживачів тільки ціною. В свою чергу це загрожує тим, що вони відразу перекладають на покупців ризик падіння або зростання ціни. Це аномалія для поставок інтегрованого ринку ЄС. В результаті ніхто не може планувати витрати наперед і на виробництві (наприклад, завод або ТЕЦ) витрати коливаються в межах 15% щомісяця. А це значить, що також є додаткові ризики в системі фінансування, визначення собівартості і т.д. Виробникові складно планувати замовлення і постачання. Хочу також відзначити, що для економіки України, на жаль, також характерна відсутність обігових коштів. Однак сьогодні вже визначилися галузі, які «вижили» і йдуть вперед, мають стабільно налагоджену практику роботи, хорошу аналітику циклічності роботи за новими умовами, досвід роботи з банками. А у на с є можливість запропонувати їм умови і продукт для згладжування лихоманки.

- Ваші прогнози щодо переходу на подобову системи балансування газу? До чого привела подібна система в Європі?

- Потрібна з стабільність, щоб пропонувати складні продукти (фінанси, газ, потужності і т.д. ), які допомагають вирішувати проблеми споживача. Важливо розуміти дії регулятора. В системі поставок має бути баланс. Питання створення цього балансу і розподілу витрат є ключовим і важливо розуміти, як буде працювати цей механізм. Для успішної роботи потрібні: а) зрозумілі правила, б) щоб ці правила діяли протягом одного газового року. Також важлива і юридична складова. Ми в УНБ проводимо багато зустрічей з споживачами з різних галузей, щодо добового балансування. Перша реакція - «У нас це неможливо! Ви що?».

Потім з'ясовується, що у більшості виробничих споживачів є детальні статистичні дані, тільки не у відділі закупок, а у відділі виробництва або енергетики. Якщо сформувати в єдину базу те, що є на різних рівнях компанії, завдання стає цілком підйомним. Звичайно, є нюанси - пряма залежність від погодних умов, зокрема для сільського господарства, харчопрому - тут треба регулятору ще попрацювати. У багатьох країнах є поняття «сезонного споживача» і для управління потужностями, і для балансування. Але це окремі випадки, неможливо всім надати спецстатус - в цілому система повинна працювати як єдине, взаємопов'язане ціле.

- В останні роки в Україні розвивається біржова торгівля газом на майданчику «УЕБ». Ви вже пробували торгувати там газом, як оцінюєте біржові торги в Україні і чим вони відрізняються від торгів на європейських біржах?

- Це складне питання. Я вважаю, коли у нас буде ПРОДУКТ (пропонуємо вирішення проблем клієнтам, а не просто намагаємося постачати газ) і буде новий КОДЕКС (правова база), а ясність з «правилами гри», ось тоді ми з базару переходимо в РИНОК. На сьогодні є чимало майданчиків, які здатні поєднати попит і пропозицію. В Україні є хороша основа для майбутніх бірж і «закупівельних об'єднань». Проте поки майбутнім біржам поки не вистачає двох речей - стандартизації (тут є великі можливості) і керуючого органу в особі центрального контрагента. Щодо останнього, то все просувається доволі складно.

Щодо «закупівельних об'єднань» деяких тендерних майданчиків на прикладі Угорщини скажу, що це глухий кут. Так, звісно можна роки два-три змушувати постачальника знижувати ціни за рахунок обсягу. Схрестити пекарню з колгоспом, а потім причепити туди ще й металурга. Тільки коли цей вимушений союз зруйнується через несумісність умов роботи, тоді роздягнутий до нитки трейдер не зможе надати необхідну фінансову підтримку в балансуванні і аналітиці і все повернеться до початкового стану, а клієнт опиниться під ударом великого ринку. Проміжний етап - це біржі. Не всі компанії на них вийдуть, але будуть користуватися референтною ціною (робота за формульним ціноутворення).

Багато хто може сказати, що це повернення до одномоментних цін але це не так, адже працюючи по формулі, по-перше, попередньо обговорюється база ціноутворення, по-друге, потреби компанії ділимо на «базові» (baseload) і «змінні» (peakload або flexibility). Візьміть два контракти, дві ціни, правильний розрахунок плюс додайте планування, змінні на період хоча б двох кварталів і нове блюдо сподобається всім учасникам.

- Як організовано реалізацію газового конденсату і нафти?

- В управління нової компанії UNB - Commodities переходить і торгівля нафтопродуктами та газовим конденсатом. За останні шість місяців ми перейшли на реалізацію продукції по формулі. Знайшли рішення як враховувати специфіку українського ринку і маємо намір на цій основі розширювати товарну базу та умови реалізації. В цілому, ми за стандартизацію торгівлі та застосування незалежних бенчмарків (показників оцінки ринку – ред.). Однак ми розуміємо, що ще довгий час внутрішній ринок не буде корелювати зі світовим. Як постачання, так і переробка поки має обмеження і це впливає на собівартість та ціни.

- На сайті «Укрнафтобуріння» є інформація про торгівлю електроенергією. Ви вже почали торгівлю?

- Ми вважаємо, що майбутнє за тими трейдерами які пропонують інтегровані рішення клієнтам і споживачам. Тому UNB - Commodities також отримує ліцензію на торгівлю електроенергією. Найближчим часом ми плануємо почати роботу зі складання пропозицій, які будуть комбінувати передові рішення у вигляді суміжних товарів. Клієнт повинен займатися тим, що він вміє робити краще за все. Наприклад, готувати томатну пасту, заготовлювати метал, катати труби, пекти хліб або подавати тепло. А ми, в свою чергу, повинні забезпечити його газом, електроенергією та вигідними умовами їх придбання. Саме в цьому завдання будь-якого енергетичного трейдера XXI століття.