Юрій Жабський: Наша ВЕС потужністю 800 МВт буде найкращим чином інтегрована в енергосистему

Юрій Жабський: Наша ВЕС потужністю 800 МВт буде найкращим чином інтегрована в енергосистему

На сьогодні в Україні реалізується велика кількість проектів в сфері відновлювальної енергетики, зокрема, своїм масштабом вражають проекти вітроенергетики. Мабуть, найбільшим проектом з будівництва ВЕС, який на сього готується в Україні, являється проект компанії «ВІНД ФАРМ», яка планує збудувати біля Маріуполя станцію загальною потужністю 800 МВт. Незважаючи на свої великі розміри, станцію планується гармонічно інтегрувати в енергосистему, адже вона буде збудована в енергодефіцитному регіоні, а її мережі дозволять утворити навколо Маріуполя енергетичне кільце, що значно підвищить надійність енергоживлення цього важливого промислового центру.

Про особливості такого масштабного проекту, етапи підготовки будівництва ВЕС, співпрацю з орнітологами, компаніями, які досліджують вітропотенціал, системним оператором НЕК «Укренерго» в інтерв’ю для ExPro Electricity розповів директор «ВІНД ФАРМ» Юрій Жабський.

Розкажіть, будь ласка, коли була створена компанія «ВІНД ФАРМ»?

Компанія була створена 5 липня цього року. В компанії є мета – це створення крупного вітропарку в Донецькій області. Ця мета вже не нова, я займався підготовкою цих проектів більше 20 років назад, коли лише створювалася галузь вітрової енергетики в Україні, це було державна комплексна програма з будівництва ВЕС, я був розробником цієї програми по Донецькій області. Я готував три проекти: Новоазовська ВЕС (вже збудована), Мангуш і Володарська ВЕС. По-суті, те, що ми сьогодні робимо – це продовження цих проектів, які були включені в державну програму ще в 1996 році. Передумовою для цього проекту є, по-перше, - це звичайно дуже граний вітер, по-друге, - близькість до значних промислових споживачів у м. Маріуполь. В місті розташовані два металургійні комбінати, є великий порт, машинобудівний завод та 400 тисяч населення. Сьогодні потреба в електроенергії ще більш посилилася, адже в результаті військових дій два джерела енергозабезпечення (Старобешівська та Зуївська ТЕС) опинилися на непідконтрольній території, вони не забезпечують Маріуполь. Для міста це проблема, в ньому значно частіше, ніж в інших містах відбуваються відключення, тому актуальність нашого проекту полягає у тому, що ми маємо думати про те, як організувати безперебійне споживання міста.

Я маю значний досвід в сфері вітроенергетики, практично з перших днів появи галузі в Україні. Я будував Новоазовську ВЕС, Ботіївську ВЕС (яка на сьогодні найбільша в Україні), разом з колегами ми збудували Приморську ВЕС-1, майже всю Приморську ВЕС-2.

Можете, будь ласка, детальніше розповісти про вітровий потенціал для нової станції?

В світі є компанії, які сертифікують вітер, з їх даними можна йти в банк і отримувати фінансування. Без сертифікованого вітропотенціалу ви не отримаєте банківського фінансування. Для цього є глобальні системі оцінки, такі як «Вітровий атлас» та обов’язкові вітровимірювання, які ви маєте робити протягом не менше одного року. Попередня оцінка була зроблена німецькою компанією Deutsche Wind Guard GmBH - це одна з провідних компаній в сфері сертифікації вітру. Ця компанія, по даним «Вітрового атласу», враховуючи ті турбіни, які ми б хотіли застосувати на цьому об’єкті, зробила свою оцінку – це швидкість 7,6 м/с на висоті 120 м. Такий показник дозволить забезпечити генерацію з коефіцієнтом використання встановленої потужності 45% і вище.

Це високий показник коефіцієнту використання потужності?

Це надзвичайно високий показник. Цей показник співставний з показниками тих об’єктів, які ми будували на узбережжі Азовського моря. Природа вітроутворення – одна і та ж. Для наших територій характерний арктичний фактор утворення вітру.

Розкажіть про фактори вітроутворення, будь ласка, детальніше?

Україна має два фактори вітроутворення – арктичний та атлантичний. Атлантика переважає на територіях до Карпатських гір. Ці вітри дують від Атлантичного океану до Карпат, гори являються природньою перепоною, тому Західна Україна будує свої вітропарки під впливом фактору Атлантики. Що таке фактор Арктики? Це – повітряні маси, які утворилися під впливом сонячної енергії над морем та суходолом в акваторії Північно-Льодовитого океану. Далі цей вітер прямує в Західносибірську низовину, проходить між Уралом і Кавказом та потрапляє в Калмицькі степи (Ростовська область, РФ), звідки він прямує, перетинаючи Азовське море, на територію України. Цей вітер має північно-східний напрям, цей напрям превалюючий.

Тому можна будувати саме на напрямі цього вітру, рахувати обсяги виробітку?

Обсяги виробітку рахуються в залежності від прогнозних показників. Останні мають бути досить детально вивчені. Оскільки ви не виробляєте електроенергію, якщо швидкість вітру більше 25 м/с, при такій швидкості турбіни не працюють.

А чому вони не працюють?

Вони відключаються на такій високій швидкості для самозбереження, стають у флюгерне положення, адже це такі швидкості вітру, які можуть їх зруйнувати. Також ви не працюєте на швидкості вітру до 3 м/с. Це занадто мало і нераціонально працювати механізмами при такій низькій генерації, оскільки ви зношуєте механізм, а генерація вкрай мала. Тому є оптимальні показники – від 3 до 25 м/с. При швидкості 11-12 м/с станція виходить на проектну потужність.

Компанія Deutsche Wind Guard вже зробила вимірювання?

Компанія зробила розрахунок по «Вітровому атласу», з урахуванням топографії місцевості, яку ми їм передали, під конкретно задані турбіни, які ми вказали. Починаючи з 28 вересня цього року, була розпочата вітромоніторингова компанія. Була встановлена метеобашта висотою 120 м і вони на щоденній основі, кожні 10 хв отримують інформацію, яку вони нам будуть передавати. Такі дослідження треба проводити мінімум один рік. Чим більший період вимірювання, тим краще, але року достатньо, щоб зробити висновок і передати його в банк.

Українські банки беруть до відома таку інформацію, чи ви плануєте кредитуватися в іноземних банках?

Українські банки, як правило, такі проекти не фінансують, в силу того, що вони обмежені у фінансових ресурсах, і в силу того, що вони прив’язані до облікової ставки НБУ. Цей проект був би абсолютно не доцільним, якби у вас ціна кредитних ресурсів була на рівні 20%, тому на українських грошах такі великі проекти не роблять. Це має бути західне або східне фінансування, а точніше європейське (те, чого ми хочемо), американське або китайське. Це ті юрисдикції, де можна отримати достатньо дешевий ресурс.

Які турбіни ви обрали?

Ми розглядали дві турбіни. Поки ми віддаємо перевагу турбіні Vestas, це абсолютний світовий лідер у виробництві вітрогенераторів. Ми обрали турбіну, якої на сьогодні ще немає, але вона з’явиться на момент початку будівництва нашого вітропарку. Це турбіна потужністю 5,6 МВт, з ротором 150 м та висотою башти 125 м. Ми також розглядали турбіну потужністю 5,3 МВт компанії General Electric. Вона всього лиш на декілька відсотків дає гірші показники, ніж турбіна Vestas.

Коли ви плануєте запустити будівництво?

Це має бути через рік. Ми маємо відвести землю, провести вітромоніторинг, пройти весь цикл девелопменту, підготувати проект. Це як правило займає 1,5-2 роки.

Компанія Vestas сама доставляє обладнання та сама все будує?

Вони укладають договір «під ключ». Вони роблять доставку, монтаж, але все що стосується загальнобудівельних робіт (будівництво фундаменту, доріг, трансформаторних підстанцій, підстанцій збору потужності) – це все робить замовник. Ймовірніше за все, що все це будемо робити ми.

Наскільки нам відомо, на прикладі Овідіопольскої ВЕС, компанія-постачальник турбін, в даному випадку General Electric, забезпечує обслуговування вітроустановок і моніторить їх роботу зі свого іноземного офісу, наприклад, з Гамбургу. Чи поширена така практика?

Це загально прийнята практика. Кожна така компанія укладає договір на сервісне обслуговування, 10 років – це досить не значний строк, є й договори з Vestas на 20 років. На весь цей період вони гарантують коефіцієнт готовності обладнання, це дуже зручно для замовника, оскільки ви можете прогнозувати свій обсяг генерації. У випадку невиконання, діють компенсатори, які має виплачувати той, хто отримує гроші за обслуговування. Це дуже важливо, адже такий сервіс забезпечує гарантоване постачання запчастин, кваліфікованими кадрами. До того ж є такі аварії, які можуть усунути лише одиниці спеціалістів. Компанія бере на себе весь життєвий цикл цього обладнання на заданому рівні. Звичайно, це коштує грошей, але ці витрати виправдані.

До яких мереж ви плануєте підключити станцію?

Звичайно, це будуть магістральні мережі, такі обсяги не підключаються до розподільчих мереж.

Ми розвиваємо свій проект в місці з дефіцитом електроенергії 

Ви вже спілкувалися з представниками НЕК «Укренерго», адже ваша станція досить велика?

Безумовно, ми б без спілкування з оператором та отриманих від нього завдань, ніколи б не починали цього робити. Але я хочу звернути увагу на те, що ми розвиваємо свій проект в тому місці, де є дефіцит електроенергії на відміну від інших локацій, де активно ведеться будівництво, наприклад, Запорізька область, де є суттєва проблема пов’язана з відключенням Криму, де є надлишок електроенергії. На тій території, на якій ми плануємо будівництво є дефіцит електроенергії.

Чи плануєте ви залучати до будівництва, виконання робіт українські компанії?

За виключенням вітроагрегатів і того обладнання, яке в Україні не виробляється, гарантовано буде українська складова. Із-за кордону будуть постачатися вимикачі, обладнання захисту та інше, що в Україні не виробляється. Ми плануємо будувати об’єкт на основі розумних мереж (smart grids), обладнання для цієї технології буде західного виробництва. Все що стосується рук, це переважно українські руки.

Разом з НЕК «Укренерго» ми можемо утворити кільце навколо Маріуполя, яке буде абсолютно надійно забезпечувати місто

Що передбачає технологія smart grids для вашої станції?

Це мережі, які адаптуються під ті умови, які на них впливають: десь сплеск, десь падіння електроенергії, потрібно кудись перекинути певні потоки, потрібні розумні, цифрові, дуже швидкі системи захисту. Все це в комплексі представляє собою «розумні» мережі.

Ми готуємо свій проект, базуючись на детальних розрахунках, як це робиться у провідних країнах світу. Українська компанія «ДМСС Інжиніринг» робить для нас відповідні розрахунки, які є основою для вибору обладнання, для того, щоб оптимально виконати проектування та будівельні роботи. Ця компанія враховує всі можливі аварії, які можуть відбуватися в різних місцях, також беруться до уваги всі об’єкти альтернативної генерації в Одеській, Херсонській, Запорізької областях та ін.

Один із елементів «розумних» мереж, який ще не був застосований в Україні, але який ймовірно ми застосуємо, - це динамічна оцінка стану проводів. Ми будемо перші, хто це застосує, адже через нашу підстанцію буде йти перетік електроенергії для енергозабезпечення Маріуполя. Це те, чого зараз не вистачає Маріуполю. За рахунок того, що ми певним чином підключимо свій об’єкт до мереж НЕК «Укренерго», ми можемо разом з НЕК «Укренерго», утворити кільце навколо Маріуполя, яке буде абсолютно надійно забезпечувати Маріуполь. На сьогодні в Україні таке кільце має лише одне місто – це Київ. Оскільки буде йти перетік електроенергії по нашим мережам від ЗАЕС до Маріуполя, нам необхідно відслідковувати стан проводів, для того, щоб ми могли управляти цим потоком.

До якої підстанції магістральних мереж ви плануєте приєднати ВЕС?

Це буде підстанція «Південнодонбаська» 750 кВ. На першому етапі, ми плануємо своїми мережами підключитися до цієї підстанції. На другому етапі, ми підключаємо нашу підстанцію збору потужності до підстанції «Азовська», з якої отримує живлення Маріуполь. Проте на сьогодні, «Азовська» працює в мережі напругою 220 кВ, завдання НЕК «Укренерго» полягає у тому, щоб перевести її на клас напруги 330 кВ і тоді ПС 750 кВ «Південнодонбаська» без реконструкції зможе забезпечити через підстанцію «Азовська» живлення Маріуполя по нашим мережам. Наша станція буде найкращим чином інтегрована в енергосистему.

Ви протягом року будете проводити вимірювання вітру, а далі…

Є такі цикли проекту, які не можливо обійти. Один рік – це вітровимірювання, мінімум рік (чотири сезони) треба займатися птахами, рукокрилими, флорою і фауною. Тому ми розпочали цю роботу у серпні. У наступному році у нас з’явиться можливість підготувати екологічний звіт. Такі звіти на сьогодні робляться досить серйозно, як і математичні моделі, ряд банків визнає такі звіти лише в форматі Шотландського протоколу, коли будується математична модель життя птахів, рукокрилих та інших тварин. Ми це вже робили при підготовці Приморської ВЕС, оскільки отримували німецьке кредитування. Випередити ці події неможливо, це ті етапи, які треба виконати, щоб прийти в банк і отримати гроші.

Також процес оформлення права користування земельними ділянками займає досить тривалий час згідно діючому законодавству, оскільки необхідно готувати земле-будівну документацію, проводити величезний об’єм геодезичних робіт , багато часу займає вивчення геології місць встановлення вітроагрегатів.

Ви залучаєте українські екологічні організації?

Є спеціальні компанії, які цим займаються та являються авторитетними організаціями у світі, яких визнають екологи зі світовим іменем. Ми з такою організацією давно співпрацюємо - це компанія «НВП Екоресурс». Це представники Мелітопольського університету, вони спеціалізуються на орнітології узбережжя Азовського моря.

Звіти цієї компанії приймаються європейськими банками?

Абсолютно вірно. Вони проходять due diligence. Перед тим як дати кошти, банк сюди присилає людей, які роблять технічний due diligence (вони перевіряють всі розрахунки) та перевіряють юридичні документи. Без верифікації отримати кошти не можливо.

А як щодо український компаній, які можуть провести геологічну оцінку…

Таких організацій досить багато, вони є в Дніпрі, в Донецькій області, в Запоріжжі, в Києві, адже жодне будівництво без геологічних досліджень не робиться. Геологи беруть проби, керни, потім їх обробляють в лабораторіях і роблять висновки. Ця інформація зберігається пожиттєво. На основі цих досліджень проектуються фундаменти.

Що ви можете сказати про юридичну підготовку проекту? На якому етапі ви сьогодні знаходитеся?

На сьогодні ми отримали розпорядження на підготовку детальних планів території – це містобудівна документація, на етапі розробки якої розглядається можливість будівництва подібних об’єктів, після цього виконуються містобудівні розрахунки, після чого землевпорядна документація може бути затверджена. Це щодо питання отримання землі.

Щодо отримання дозволу на підключення. Нами було розроблено техніко-економічне обґрунтування для підключення, частина цієї роботи, це розрахунки режимів динамічного навантаження виконані компанією «ДМСС Інжиніринг». Всі ці висновки були подані в НЕК «Укренерго». Паралельно ми проводим вітровимірювання, паралельно готуємо оцінку впливу на навколишнє середовище, це процес крок за кроком.

Яка роль у цьому процесі юридичної компанії «Саєнко Харенко»?

Якщо ви розраховуєте зробити проект і отримати західне фінансування, яке можна оцінювати в €1,1-1,2 млрд, ви маєте кожен крок робити у супроводі з висококваліфікованих юристів тому, що будь-яка помилка на будь-якій стадії може привести до того, що ваша праця виявиться марною. Тому ви маєте залучати юристів до всіх договорів, до всіх закупівель. Без юридичного супроводження таких проектів з самого початку, такі проекти не робляться. Ми обрали собі компанію «Саєнко Харенко», оскільки вона найбільш підготовлена з точки зору тієї теми, якою ми займаємося.

Дозвольте будь ласка повернутися до екологічних питань. Орнітологи вивчають місце розміщення ВЕС, щоб воно не перегороджувало шляхи традиційної міграції птахів?

Орнітологи вивчають багато факторів – це й міграція, і гніздування, і репродуктивна функція. Я маю сказати, що з самого початку розвитку нашого проекту ми змінили місце розташування наших турбін, оскільки ми отримали рекомендації орнітологів. Ми це зробили одразу, щоб не чекати. Ми отирали їх аргументи, вони були підтверджені. Ми їх рекомендації одразу почали виконувати. Крім птахів, також важливі рукокрилі (летючі миші)… В рамках нашого проекту фахівці вивчають локацію майбутньої станції, проводять постійний моніторинг і кількісного, і якісного складу тварин фауни.

Ми забезпечуємо повну відповідність нашого проекту санітарним нормам України 

Ви визначаєте місце розташування турбін з урахуванням геології, біології, вітрового потенціалу тобто сукупності цих факторів?

Геологія має менш критичне значення, адже ми за потреби можемо змінити фундамент вітроустановки в залежності від структури ґрунтів. Для нас ключове – це щоб станція не приносила шкоду навколишньому середовищу, щоб вона не порушувала історичні шари, які можуть бути присутні, наприклад, щоб ми не зруйнували скіфські кургани чи якісь інші стародавні споруди. Для цього здійснюються археологічні дослідження, якщо археологи підозрюють, що десь є якесь поховання – ми зміщуємо свої об’єкти, щоб не порушити цей культурний шар.

Ми також дивимося на санітарні норми, у нас є всі вихідні дані щодо роботи вітроагрегатів. Компанія Deutsche Wind Guarg GmbH робить нам дослідження, виходячи з українських санітарних норм по параметрам звуку, інфразвуку, електромагнітних коливань та ін. Для цього застосовуються консервативні математичні моделі, які забезпечать вам гарантоване дотримання санітарних норм. Ми забезпечуємо повну відповідність нашого проекту санітарним нормам України.

Коли можна прогнозувати початок перших будівельних робіт?

Перші роботи ми плануємо провести в цьому році. Ми почнемо будувати лінію видачі потужності.

У компанії Vestas поставлене на потік будівництво їх вітроагрегатів?

Щодо Vestas – нам треба буде в потрібний момент потрапити в список їх замовлень. Ви маєте обрати цю компанію, домовитися з нею про ціну, домовитися, щоб вони вас поставили в ряд їх замовлень, адже є певна конкуренція за їх поставки. Але ви не можете привезти їх обладнання просто так, ви маєте підготувати для цього локацію та збудувати лінію і підстанцію. Я думаю, що через рік у нас буде готовність з наявними даними вітровимірювання.

Ми ставимо собі за мету максимально залучити українське машинобудування

Чи виникнуть у вас труднощі з доставкою великих лопатей на місце будівництва?

У цьому питанні у нас буде набагато менше проблем, оскільки в Маріуполі є два порти, один – торговий, другий – порт комбінату «Азовсталь». Поруч є порт Бердянська. Всі ці порти ми використовували, коли будували свої об’єкти. Я вважаю, що наш новий об’єкт дуже добре розташований з точки зору логістики та доставки обладнання.

Але ми також ставимо собі за мету максимально залучити українське машинобудування. Для того, щоб виготовляти таке сучасне обладнання, треба, щоб у підприємства виник значний портфель замовлень. Наш проект може бути таким значним портфелем замовлень для організації виробництва тієї чи іншої складової. Які складові це могли б бути? Найбільш реально – це виготовлення башт, адже вся номенклатура башт виробляється в Україні. В українській номенклатурі не вистачає лише листа металу для нижньої секції башт, у нас не катають такої товщини листи. Також Україна могла б збирати гондоли, це те, що не потребує реальних затрат. Підприємства, які б отримали таку можливість, вони б відпрацювали наше замовлення, потім могли б виконати інші подібні замовлення і почали б конкурувати з китайськими виробниками, які возять свої башти дуже далеким морським шляхом.

Дмитро Сидоров