Як світ та галузь адаптовуються до зниженого попиту  нафти та газу

Як світ та галузь адаптовуються до зниженого попиту нафти та газу

Тенденції попереднього року склалися негативно для нафтогазовидобувної галузі: світова пандемія з дестабілізуючим падінням цін, зменшення попиту на ринку, перенасиченням сховищ. Згідно з дослідженням Міжнародного енергетичного агентства (IEA), навіть за умови відшкодування збитків 2020р у 2021р, криза COVID-19 матиме тривалий вплив на зростання попиту на природний газ наступні роки. А безперечний лідер нафтогазового ринку British Petroleum заявив, що світ ніколи більше не використовуватиме нафту у тих обсягах, що до пандемії. До цього накладаються також кліматичні тенденції та зобов’язання енергетичних компаній-гігантів переформатувати бізнес на відновлювальні джерела енергетики.

Одне залишається абсолютно точним – виробники по всьому світу зайняли вичікувальну та гнучку позицію. Компанії докорінно переглядають та адаптовують свої стратегічні та виробничі плани, поставили на паузу великі проєкти й бурові установки. Cвітові тенденції відбились і на ситуацію галузі в Україні. Згідно з оперативними даними «Оператора ГТС України» добовий видобуток природного газу впав до 51,6 млн куб м, що є найнижчим значенням за останні 5 років. За даними Baker Hughes кількість бурових установок у роботі в кінці 2020р скоротилася до 25 одиниць, з 80 роком раніше. А кількість активних бурових установок та обсяги інвестицій дають точніше розуміння того, як на сектор видобутку вплинула пандемія. Українські видобувні компанії потребують підтримки від держави у стимулюванні нового буріння та відновленні роботи ліквідованих та законсервованих свердловин, продовженні стимулюючого оподаткування для інвесторів. Андрій Білий, генеральний директор українського офісу британської компанії Cadogan Petroleum, підготував огляд тенденцій галузі у 2021р.

Короткочасна волатильність – довгостроковий вплив

На попит на нафтогазовому ринку впливає багато факторів – економічний розвиток, рішення державної політики та, звісно, пандемія. У довгостроковій перспективі COVID-19, ймовірно, вплине на споживання нафти через зміну поведінки суспільства. Авіаподорожі можуть зменшуватись, оскільки ділові поїздки скорочуються на користь дистанційних онлайн-зустрічей, а туризм змушений бути на паузі, що призводить до зниження попиту на реактивне паливо. Перехід до дистанційної роботи може зменшити споживання бензину, але це може дещо компенсуватись збільшенням використання приватних транспортних засобів, якщо люди утримуватимуться від використання громадського транспорту. Хоча загальний вплив важко визначити кількісно, занепокоєння щодо майбутнього попиту на нафту вже впливає на рішення корпоративних інвестицій.

У своєму щорічному енергетичному прогнозі British Petroleum окреслила три можливі сценарії на майбутній попит на нафту. Перші два полягають у тому, що пандемія стане опорною точкою для фундаментальних заходів щодо кліматичних змін та життю зі зменшеними викидами. У третьому, світ та галузь продовжують свою звичну діяльність, попит на нафту дещо зросте протягом наступних кількох років, проте буде на своєму піці у межах десятиліття. Фахівці BP зазначають, що важко прогнозувати який з трьох сценаріїв здійсниться, проте цілком можливо, що пандемія штовхає компанії та країни-виробники нафти замислитися над тим, як адаптуватися до світу зі зниженим попитом на нафту.

Криза як каталізатор: думки експертів

Кризи мають каталітичний момент та прискорюють процес трансформацій в екосистемі галузі. Навіть якщо йдеться про історичну турбулентність на енергетичному ринку, яку зараз спостерігає світ.

Експерт з галузі енергетики Філіп Барбоса разом зі своїми колегами з міжнародної консалтингової компанії McKinsey&Company напрацювали сценарії заходів, які нафтогазовидобувні компанії можуть впроваджувати, аби залишатись лідерами ринку. На їх думку, криза вимагає від операторів сміливих заходів та прискореної зміни позиціювання, аби залишатись конкурентоздатними. За їх словами, фундаментальний підхід – це створення цінності. Компанії з масштабами, потужними балансами, найкращими у своєму класі інтегрованими портфелями, вигідними активами та чудовими операційними можливостями повинні створювати цінність навіть у непростому майбутньому.

  • Переформатування портфелю з кардинальним перерозподілом капіталу на активи з високим прибутком

Дослідження з різних галузей показують, що ступінь динамічного перерозподілу капіталу суттєво корелюється зі створенням довгострокової вартості. Компаніям слід робити жорсткий і фундаментальний вибір на базі активів і постійно перерозподіляти капітал від нерентабельних підприємств до тих, що у майбутньому найкраще створюватимуть додану вартість. Деякі компанії можуть обрати цей сценарій, аби пришвидшити своє трансформування до енергетичних технологій майбутнього. Все це повинно відбуватися в умовах, коли компанії також відновлюють довіру до ринку капіталів, забезпечуючи привабливе повернення від капіталовкладень.

  • Сміливі кроки злиття та поглинання

Експерти впевненні, зараз найкращий час для масштабної консолідації та раціоналізації для освоєння нових басейнів. Лідери галузі, які стійкіші до довгострокових тенденцій обиратимуть найкращі позиції активів у видобувних, нафтопереробних, збутових та нафтохімічних виробництвах.

  •  Переосмислення операційної моделі

Рівень накладних витрат сьогодні у деяких компаніях більш ніж удвічі перевищує рівень, що був у 2005р. У більшості випадках це бюрократичні процеси, що не покращують безпеку та надійність. Щобільше, вони уповільнюють процес прийняття рішень. Експерти McKinsey&Company вважають, що загальні управлінські та експлуатаційні витрати можуть бути зменшені на 30-50%, без шкоди ефективному управлінню нафтогазовою компанією. Провідні компанії у цей період будуть подвоювати свої зусилля, захищати, або навіть збільшувати масштаби технологій, цифрових інвестицій та інвестицій у штучний інтелект; та черпати натхнення з деяких нових підходів, що виникають в результаті віддаленої роботи, аби не повертатися до звичного ведення бізнесу після завершення кризи COVID-19.

Розумні технології у нафтогазовидобувній галузі

Пандемія, яка змусила компанії працювати по-новому, переосмислювати розмір та роль функціональних груп, польових бригад та процеси управління, вплине також на ще один важливий вектор у ефективному управлінні нафтогазовою компанією. Йдеться про цифрову трансформацію галузі.

Багато газових та нафтових операторів в різних точках світу стикають з одним викликом: динамічний контроль своїх віддалених та місцевих активів. Це питання постало особливо гостро у час карантину, з обмеженим перельотами та переїздами. Експерти зазначають, що контроль може реалізуватись лише завдяки використанню технології розумних родовищ. Цей вид інновацій зможе забезпечити дані та аналітику в режимі реального часу.

Основними факторами, які сприятимуть подальшому впровадженню розумних технологій в галузі, є підвищені вимоги до більш інтелектуальних пристроїв та датчиків на родовищах, а також бажання керівників компаній підтримувати регулярний зв’язок з цінними підрядниками та активами. Усі залучені компанії повинні розглядати зміни як можливість покращити свої функціональні можливості. Інноваційна трансформація повинна перевести організації до нового програмного середовища. Це значно продовжить життя традиційних застарілих систем.

Важливим також є швидший перехід компаній на автоматизоване виробництво та робототехніку. Сьогодні робототехніка в основному використовується для водовідведення, буріння труб та ремонту зламаних машин. Учасники галузі, включаючи Інститут нафти вже використовують ці технології, а їх доступність та переваги зростають.

Головна перевага у тому, що автоматизація та робототехніка можуть зменшити витрати на робочу силу та оперативність виконання завдань. Це компенсує значну частину попередніх інвестицій, які компанія повинна зробити, аби придбати технологію, необхідну для виконання цих завдань.

Криза 2020р змінила основи нафтогазовидобувної галузі. Попит та ціни будуть волатильними поки триватиме пандемія. Проте сильними учасниками ринку залишаться компанії зі стійким портфелем, інноваційними рішеннями та гнучкими операційними моделями.

 

Андрій Білий, генеральний директор українського офісу компанії Cadogan Petroleum