Руслан Чайковський: «Придбаний обсяг е/е у «Енергоатома» передбачається виключно для потреб «Укрзалізниці»

Руслан Чайковський: «Придбаний обсяг е/е у «Енергоатома» передбачається виключно для потреб «Укрзалізниці»

30 вересня відбувся аукціон на майданчику «Української енергетичної біржі», на якому обсяг електроенергії загальною потужністю 450 МВт базового навантаження - 450 лотів на загальний обсяг 4 936 050 МВт/год, виробництва НАЕК «Енергоатом» був проданий для потреб «Укрзалізниці». Така угода стала можливою лише після відповідного рішення Кабінету міністрів, який вирішив таким кроком підтримати державну транспортну компанію. Торги викликали жваву реакцію учасників ринку електроенергії, так як ціна продажу була нижче ринкового рівня.

Для роз’яснення ситуації та необхідності таких торгів агентство ExPro провело інтерв’ю з директором постачальника електроенергії для «Укрзалізниці», компанії «Енерго збут транс» Русланом Чайковським.

Руслан, 28 липня 2021р Кабінет міністрів України прийняв постанову, якою дозволив державним генеруючим компаніям, продавати електроенергію за двосторонніми договорами. Як відомо, компанія «Енерго збут транс» є постачальником електричної енергії для АТ «Українська залізниця». Чи встигла ваша компанія скористатися новою процедурою?

Ситуація з закупівлею електричної енергії наступна. По перше – ухвалення Постанови про продаж електроенергії за такою процедурою є абсолютно державницьким рішенням з боку Кабінету міністрів України. Компанії з державної генерації електричної енергії та національний перевізник АТ «Українська залізниця» це найкращі ділові партнери, які можуть бути, в площині сталого попиту і сталої пропозиції. Така процедура дозволить значно спростити життя як виробнику так і споживачу.

По друге – прийняття самої постанови не означає автоматичне проведення аукціону наступного дня. Рамкові умови які надані постановою – двосторонній договір, електронний аукціон, строки постачання до 36 місяців, це чудово. Прийняття даної постанови запустило об’ємний бюрократичний процес щодо аукціонного комітету, Міненерго, енергетичній біржі, генерації, нашої компанії. Це бюрократичний процес в позитивному сенсі – потрібно пройти всі етапи, щоб закупівля пройшла як треба.

Закупівля відбулася сьогодні, 30 вересня, і вона пройшла вкрай позитивно.

Проте, як відомо 22 вересня Кабінет міністрів ухвалив зміни до попередньо прийнятої постанови про продаж електричної енергії за двосторонніми договорами. Як ви оцінюєте ці зміни? Розкажіть детальніше про це?

Дивіться, внесення змін до попередньо прийнятої постанови, це не був кардинальний поворот – це уточнення і можна сказати усунення недоліків. Так наприклад, постанова була доповнена нормою, що для забезпечення загальносуспільних інтересів, а це і є закупівля електроенергії національним перевізником «Укрзалізницею», продаж здійснюється за ціною, яка не може бути нижчою від середньозваженої ціни РДД за останні три місяці, з врахуванням знижки 30%. Також був зменшений об’єм пакету аукціонних лотів, що дозволяє більш гнучкіше проводити аукціони і укладати договори, усунені деякі недієві положення стосовно механізмів формульною ціноутворення.

Наприклад, ми дуже підтримуємо те, що Кабінетом міністрів була прибрана норма, щодо можливості продажу частини закупленої електроенергії – 20%, третім особам. Це нівелює будь-які спекулятивні розмови навколо цього питання. Наша компанія зацікавлена в забезпеченні електроенергією «Укрзалізниці» - це наш основний і головний клієнт.

Розкажіть детальніше про сам аукціон з закупівлі електроенергії для «Укрзалізниці». Як він пройшов і на яких умовах? Думаю ви і самі в курсі, що представники енергоринку просто «вибухнули» від цієї новини.

Продавцем на аукціоні виступав «Енергоатом». Було закуплено трохи більше 4,9 мільйонів МВт-год електроенергії. Загальна сума контракту - вартість закупівлі з ПДВ і комісією Української енергетичної біржі склала 6 мільярдів 554 мільйони 768 тисяч 364 гривні. Якщо орієнтуватися на середню ціню за РДН в вересні то лише в жовтні економія національного перевізника перевищуватиме 300 млн. гривень. Орієнтовна економія стосовно всього об’єму договору, який розрахований до кінця 2022 року, перевищує 4 мільярди гривень. Ця сума достатньо умовна, адже буде залежати від середньозваженої ціни на РДН і РДД, місяць до місяця.

Але, з огляду на те, що відбувається на ринках енергоресурсів і того, що більше 30% генерації залежать від цін на газ та вугілля, які ростуть, за всіма об’єктивними факторами, об’єм економії до кінця прийдешнього опалювального сезону не зменшиться, а може навіть вирости.

До того ж, хочу завчасно відповісти на незрозумілі закиди. Закуплений на спеціальному аукціоні об’єм електроенергії передбачається виключно для потреб «Укрзалізниці» - жодного перепродажу трейдерам чи комерційним структурам не буде. Як така думка взагалі в когось могла з’явитися – це не порядно до інших учасників ринку і прямо заборонено постановою КМУ.

Які об’єми споживання електроенергії «Укрзалізницею» на сьогодні?

«Укрзалізниця» є одним з найбільших непобутових споживачів електроенергії в Україні. По об’ємам споживання можу сказати, що в минулому році «Укрзалізниця» спожила близько 4 млн МВт-год електроенергії. За перші шість місяців цього року «Укрзалізниця» вже спожила більше 2 млн МВт-год електроенергії. Об’єм споживання неодмінно буде збільшуватися, залежно він темпів електрифікації колії та пов’язаних чинників.

При підготовці умов аукціону, як ви вважаєте, були враховані інтереси обох державних компаній? І виробника і споживача?

На мою думку так. Ви знаєте, є такий вираз, що «політика – мистецтво компромісів». Так от, підготовка умов спеціальних аукціонів – це теж мистецтво компромісів. Насправді, якщо говорити загалом, специфіка, умови та потреби обох державних компаній цілком зрозумілі.

Формат процесу закупівлі опрацьовується не тільки компаніями. Свою лепту вносять представники Міністерства енергетики, «Українська енергетична біржа», НКРЕКП.

Добре, ви говорите, що проведений аукціон має покрити до 90% потреб «Укрзалізниці». Як компанія планує закуповувати іншу частину? Якою залишиться частка закупівель електроенергії для вашої компанії на вільному ринку?

«Укрзалізниця» являється нашим основним клієнтом і ми зацікавлені в тому, щоб весь необхідний об’єм електроенергії, який вона потребує, був закуплений безпосередньо на спеціальних аукціонах в державної генерації. Частка закупівель яка буде відбуватися на вільному ринку, в розрізі найближчих років, однозначно буде коливатися і буде залежати від того, наскільки динамічне, на який період та на який об’єм, будуть відбуватися спеціальні сесії аукціонів.

Для більш ніж 400 непобутових споживачів – наших клієнтів, буде закуповуватися електроенергія на вільному ринку. Ми працюємо над тим, щоб ціна та умови для них були максимально вигідними.

Чи має компанія власну генерацію? Якщо так, зазначте будь-ласка який її обсяг, які це станції?

«Енерго збут транс» є лише постачальником електричної енергії, в нашої компанії відсутня власна генерація. Та і взагалі, згідно норм закону «Про ринок електричної енергії», споживач, постачальник, виробник мають бути розділені між собою. Тож формально в усіх трейдерів відсутня власна генерація або вона являються її виокремленими підрозділами.

Які подальші кроки ви плануєте для удосконалення системи закупівель електроенергії, досягнення відкритості, прозорості діяльності компанії?

Зараз закупівля електроенергії відбувається максимально прозоро. Компанія продовжує роботи з покращення сервісу і створення комфорту для споживачів, що стосується зручності особистого кабінету. Ми максимально відкриті для наших клієнтів.