Хаб + доставка: якими будуть ціни на газ для населення?

Хаб + доставка: якими будуть ціни на газ для населення?

Наближення дати можливої відміни дії ПСО на ринку газу для населення розпалило дискусії довкола проблем та переваг від відкриття цього сегменту ринку. Гравці ринку жваво обговорюють проблему боргів, зміни постачальника, забезпечення ресурсом газу та інші питання. Разом з тим, не менш важливим є підхід, який буде застосований до визначення ціни газу, який буде постачатися побутовому споживачу. Вільний ринок орієнтований на ціноутворення за принципом «європейський хаб + доставка», яким буде ціноутворення для населення – ще залишається питанням, проте більшість гравців сходяться на думці про доцільність застосування саме індикативів європейського ринку з урахуванням доставки в Україну.

 

Український ринок газу пройшов за останні роки значний шлях реформування. Більшість гравців визнають, що оптовий ринок та поставки промисловим (юридичним) споживачам стали лібералізованими та висококонкурентними. Проте, залишаються дві категорії споживачів, для яких діє механізм покладання спеціальних обов’язків – це населення та теплокомуненерго.

Розмови про запуск ринку для побутового споживача (12,5 млн споживачів, обсяг споживання – 8 млрд куб м в рік) ведуться вже не перший рік, більше того, попереднього разу це планувалося зробити з 1 травня 2020р. Тоді це рішення було відкладене з огляду на неготовність учасників ринку, його інфраструктури до відкриття вільних продажів населенню. Згідно останнього рішення Кабінету міністрів (прийнятого 1 липня), запуск ринку для населення перенесений до початку серпня 2020р. Тож сьогодні ведеться дискусія щодо проблем, які залишається вирішити за короткий період.

Цього разу все більше і більше стейкхолдерів схиляються до думки, що варто все-таки відкрити ринок. Зокрема, на користь цієї позиції приводиться факт низьких цін на європейському та українському оптових ринках, а також великі запаси в підземних сховищах, що дає впевненість у відсутності передумов для значного зростання ціни, а отже – менших витрат із бюджету на її субсидіювання.

«Цінова ситуація на ринку сприяє намірам уряду лібералізувати ринок газу для населення з 1 липня (ред. – цитата озвучена до останнього рішення уряду). В міжопалювальний сезон передумов для зростання цін значно менше, ніж у холодну пору року. Історично низькі ціни, великі запасу газу у європейських та українських сховищах та літній період - все це дасть змогу зробити плавний та безпечний перехід для українських споживачів до вільного ринку», - висловив свою думку голова правління НАК «Нафтогаз України» Андрій Коболєв.

* - за даними цінового моніторингу ExPro Consulting

Також нещодавно НКРЕКП прийняла рішення про спрощення процедури зміни постачальника газу. Згідно нових правил, ця турбота фактично лягає на плечі нового зацікавленого постачальника. За словами Коболєва, такий крок дозволить подолати «газове кріпацтво».

В якості аргументу для відкриття ринку низькі ціни також приводить голова Секретаріату Енергетичного Співтовариства Янез Копач. Він вважає, що Україна готова до лібералізації ринку газу для побутового споживача, але зі збереженням уваги до потреб незахищених верст населення. За словами Копача, пандемія коронавірусу не має стати на заваді процесу лібералізації ринку газу.

«За» запуск ринку для побутового споживача висловилися і приватні постачальники, які вже мають значний досвід роботи з юридичними клієнтами. Наприклад, компанія «Енерджі Трейд Груп» наголосила, що відкриття ринку для населення – це черговий етап виконання вимог Третього енергетичного пакету. Більше того, компанія заявила про намір почати постачати здійснювати поставки населенню, підготовку до чого «Енерджі Трейд Груп» вже веде декілька років.

Разом з тим, звичайно присутній ряд проблем, які потребують вирішення. Копач відніс до таких наступні: оплата небалансів, встановлення належних тарифів на розподіл газу та зміцнення незалежності «Оператора газотранспортної системи України».

За словами Коболєва, для запуску ринку необхідно забезпечити адміністративну простоту зміни постачальника, заборонити на один рік відключати від газопостачання споживача через низький рівень оплати після переходу до нового постачальника, вирішити питання старих боргів (газзбути винні «Нафтогазу» більше 24 млрд грн) та перейти до енергетичних одиниць вимірювання обсягів газу.

Говорячи про борги споживача перед існуючим постачальником газу, Коболєв вважає, що ця проблема не має стати на заваді запуску ринку та можливості зміни постачальника.

Більшість учасників ринку виокремлюють ще одну суттєву проблему – це відсутність постачальника «останньої надії», який має забезпечити поставку газу для споживачів, які не зможуть обрати постачальника або поставка для яких буде зірвана з вини постачальника. Як свідчить досвід запуску ринку електроенергії, виконання функції ПОНа – це невдячна справа, адже йому випадають проблемні споживачі зі значною борговою історією. Для визначення компанії, яка буде ПОНом на ринку газу, уряд вже оголосив конкурс. Нещодавно виконавчий директор з трансформації групи «Нафтогаз» Отто Ватерландер заявив, що НАК готовий взяти на себе роль постачальника «останньої надії».

В дискусії про відкриття ринку також важлива думка нинішніх постачальників газу населенню – газзбутів. За словами директора «Закарпатгаззбут» Вікторії Тимонець, після відкриття ринку у газзбутів та інших постачальників виникне проблема закупівлі обсягів газу, необхідних для забезпечення потреб населення, на вільному ринку. Вона зауважила, що за ці обсяги треба буде заплати передоплату, для якої в газзбутів немає обігових коштів. Тимонець також піддала критиці правила НКРЕКП по зміні постачальника, на її думку, вони є дискримінаційними по відношенню до сьогоднішніх постачальників, перед якими накопичилися борги в період карантину.

«За ці місяці населення накопичило борги… але ми позбавлені з березня місяця до закінчення карантину (а ми не знаємо, коли він буде закінчений) плюс 30 днів права відключати споживачів. Де тут рівність сторін?», - сказала вона.

Крім того, не варто забувати, що запуск ринку газу для населення (саме з 1 липня) – це зобов’язання, яке взяла на себе Україна, підписуючи нову програму кредитування з Міжнародним валютним фондом у загальному розмірі $5 млрд.

Як визнається ціна на газ для населення?

Мабуть, найбільш гостре питання на будь якому ринку – це ціна. Вільний ринок газу, яким рано чи пізно мають стати поставки газу для населення і ТКЕ, орієнтований на механізм ціноутворення «європейський хаб + доставка». Це пояснюється тим, що хоча «Укргазвидобування» і видобуває 70% українського газу, проте її ресурс йде на забезпечення спеціальних обов’язків, в той час як значну частку на вільному ринку займає імпорт газу з країн Європи. В 2019р імпорт склав 14,25 млрд куб м, для порівнянні власний видобуток у минулому році становив 20,6 млрд куб м.

Ціна на природний газ для населення визначається адміністративно - постановами Кабміну. Наприклад, з листопада 2018р по травень 2019р ціна газу в рамках ПСО становила 8 548,9 грн/тис куб м (з ПДВ). Таким чином, у лютому-квітні 2019р ціни на газ для побутових споживачів були вищими, ніж ціни на оптовому ринку, у зв’язку з чим Кабмін вирішив переглянути механізм ціноутворення.

З 1 травня 2019р ціна ПСО вже визначалася згідно Постанови КМУ від 03.04.2019р № 293. Новий підхід передбачав, що ціна поставки для населення та ТКЕ має дорівнювати мінімальному з чотирьох значень:

  • середня митна вартість імпортного газу, що склалася у процесі його оформлення під час ввезення на територію України, за підсумками попереднього газового місяця, цей показник публікується Міністерством економічного розвитку і торгівлі;
  • середньозважена ціна місячного ресурсу газу (з поставкою в наступному місяці), який торгувався на «Українській енергетичній біржі»;
  • ціна постачання газу «Нафтогазом» для промислових споживачів за умови попередньої оплати, що діяла у попередньому місяці;
  • ціна продажу газу «Нафтогазом» для промислових споживачів, що діяла у липні-вересні 2018р (8 981 грн/тис куб м) помножена на коефіцієнт дисконту (з 1 травня 2019р – 0,8).

Найчастіше для розрахунку ціни ПСО, яка з 1 травня 2019р змінювалася щомісяця, використовували результати торгів на «Українській енергетичній біржі», оскільки це був найнижчий показник.

З початком 2020р уряд вирішив змінити ціноутворення та перейти до методики «європейський хаб + доставка». Згідно, Постанову КМУ № 17 від 24 січня 2020р, механізм ціноутворення для ПСО було прив’язано виключно до європейських хабів. Основним індикативом стали результати біржових торгів, які відбувалися з 1 по 22 число розрахункового місяця на найбільшому в Європі газовому хабі (ТТF, Нідерланди). Важливо зазначити, що ціна газу для українських споживачів не може просто дорівнювати хабу, обов’язково має бути врахована доставка до споживача в Україні. Тому Постанова №17 враховує також вартість транспортування через всі необхідні ГТС країн Європи та тариф на вхід в українську ГТС на західному кордоні.

Однак у березні 2020р після проведення успішного та великого тендеру (1,76 млрд куб м) на закупівлю газу «Оператором ГТС України» (для балансування та технологічних втрат), «Нафтогаз» при розрахунку ціни для споживачів по ПСО почав обирати з двох можливих опцій:

  • ціни за методом «європейський хаб + доставка», згідно за постановою КМУ;
  • середньозважена ціна переможців-постачальників газу для «Оператора ГТС України».

У березні-квітні 2020р ціну ПСО було розраховано саме за результатами торгів ОГТСУ. Але, варто зауважити, що ціни на торгах «Оператора ГТС України» формуються виходячи з цінового індикатора європейсього хабу – NCG (Німеччина). Таким чином, так чи інакше ціни для поставки населенню в рамках ПСО визначалися і визначаються з огляду на цінові індикативи європейських хабів з урахуванням доставки на український ринок.

Що далі?

Після відкриття сегменту поставок для населення, ціни для споживачів будуть визначатися на розсуд компаній-постачальників. Наприклад, СЕО компанії Energy Trade Group Володимир Шведкий заявив, що наразі невідомо, яка модель ціноутворення буде застосовуватися після відміни ПСО, проте його компанія віддає перевагу ціноутворенню «хаб + доставка».

«Зараз на ринку немає внутрішнього прозорого індикативу, на який можна орієнтуватися, тому на нашу думку «імпортний паритет» - це єдиний доступний механізм ціноутворення на ринку газу для населення», - сказав він.

Подібну думку також вислови й інші учасники ринку, зокрема один із лідерів з видобутку газу серед приватних гравців та імпортер – компанія «Укрнафтобуріння».

«Більшість формульних прив'язок можуть бути вигідні або постачальнику, або споживачу в окремі місяці. При використанні методики «імпорт + доставка» виграють обидві сторони, оскільки ви автоматично прив'язуєтесь до приватних торгів на ліквідному ринку Європи», - зазначили в компанії.

В газопостачальній компанії «Тернопільоблгаз» вважають, що прив’язка до ліквідних європейських хабів з урахуванням доставки є дуже гарним підходом, адже Україна є імпортером газу.

«Ми прив’язані до європейських хабів і це правильно, це дає можливість для прозорого ціноутворення. Ця прив’язка є репрезентативною, оскільки ми є імпортером», - сказала заступник директора з фінансових питань «Тернопільоблгаз» Юлія Демчик, додавши, що додатковим ціновим індикатором внутрішнього ринку є ціни, які формуються на «Українській енергетичній біржі».

За її словами, для відкриття ринку для населення важливо, щоб клієнт знав ціну на газ на наступний місяць, щоб вона не визначалася за 20 з лишком днів поточного місяця. Також Демчик вказала, що постачальники матимуть в цінах для кінцевого споживача враховувати вартість небалансів, крім того, вона зазначила, що «Нафтогаз» буде мати переваги перед іншими постачальниками, адже він володіє ресурсом газу видобутку «Укргазвидобування» та має доступ до дешевого фінансового ресурсу.

В «Нафтогазі» переконані також, що поки індикативом буде залишатися європейський ринок, але з часом має виникнути український індикатор.

«В умовах вільного ринку газу, який передбачає конкуренцію між постачальниками за клієнта, важливо сформувати ресурс за найсприятливішою ціною. Ціноутворення на європейському хабі є дуже вигідними для українських споживачів та це реальність для українського ринку сьогодні. Але українська індексна ціна однозначно з’явиться за кілька років. Вона буде корелювати з європейськими хабами, оскільки Україна зараз - інтегрована частина європейського газового ринку» , - сказав директор «Газопостачальної компанії «Нафтогаз України» Максим Рабінович. За його словами, поки в Україні немає індексної ціни для укладання довгострокових контрактів на поставку газу.

Крім компаній, свою думку щодо подальшої лібералізації ринку висловили представники Європейської Комісії. За словами керівника групи підтримки України з питань енергетики та навколишнього середовища ЕК Торстена Воллерта, комісія висловлює Україні повну підтримку в подальшому реформуванні ринку газу, а також рекомендує докладати зусилля для узгодження правил українського ринку з європейськими правилами.

Про важливість ціноутворення з орієнтиром на європейські хаби свідчить рішення Кабміну, яке було прийняте 25 червня. Згідно цього рішення, уряд затвердив формулу ціноутворення для газу постачальника «останньої надії», яка буда базуватися на котируваннях німецького хабу NCG. Таким чином, ще до відкриття ринку більшість учасників ринку, як і компанії-трейдери (приватні та державні), так і сама держава орієнтується на ціноутворення за принципом «хаб+доставка», як на прозорий та надійний індикатив для українського ринку.

Михайло Свищо, Дмитро Сидоров