Через злет цін на РДН ми отримали касовий розрив більше 100 млн грн – «Волиньелектрозбут»

Через злет цін на РДН ми отримали касовий розрив більше 100 млн грн – «Волиньелектрозбут»

На ринку електроенергії Постачальники універсальних послуг (ПУП) відповідають за поставку електроенергії для населення та малих непобутових споживачів (договірна потужність до 50 кВт) на визначеній території (області). Постачають за цінами, які значно менші за ринкову ціну електроенергії.

Проте, закупка електроенергії ПУПами для поставки населенню відбувається за ринковою ціною, адже вони можуть купляти її на всіх сегментах ринку (двосторонні договори, РДН, ВДР, тощо).

В той час як «Гарантований покупець» компенсує, тобто сплачує ПУПам вартість послуги із забезпечення доступності електроенергії, яка визначається по фактичному обсягу споживання населенням аналогічного місяця минулого року, та ціною універсальної послуги.

При цьому, ціна «універсальною послуги» визначається з урахуванням цін на РДН які склались за три місяці передуючи місяцю постачання. Різниця обсягів споживання поточного року та минулого компенсується наступного місяця. А сума оплати з боку «ГарПока» визначається як різниця між ціною універсальної послуги та середньовідпускним тарифом населення. 

Все це відбувається в рамках затвердженого Урядом механізму фінансового ПСО, який запрацював з 1 жовтня поточного року. До цього працював механізм товарного ПСО, коли електроенергія для потреб населення передавалась ПУПам у вигляді товару.

Про особливості та недоліки роботи нового механізму ПСО, проблеми постачальників та перспективи розвитку для компаній в цій сфері, агентству ExPro розповів в інтерв’ю Дмитро Іванов - директор ТОВ «Волиньелектрозбут», яке виконує функції ПУПа на території Волинської області (торгова зона - «ОЕС України»).

 

 

Наскільки добре сьогодні працює графік перерахунку коштів для Постачальників універсальних послуг (ПУП) у рамках нового механізму ПСО?

Графік перерахунку коштів від «Гарантованого покупця» на рахунки ПУПів у рамках механізму ПСО повністю дотримується, не було жодної затримки. Більше того, він йде навіть із випередженням.

Кошти, які ми отримуємо, скеровуємо одразу на два напрями:

  1. – на купівлю «базового навантаження» в «Енергоатому»;
  2. – на залишковий графік споживання населення.

Якщо з купівлею базового навантаження усе просто, то залишковий графік ми купуємо вже там, де нам вдається, в основному, на «Українській енергетичній біржі». Пробували купляти на ринку «на добу наперед» (РДН), але це для нас погано завершилось, тому що там вечірні години не закривались (обсяг пропозиції в дані години був у дефіциті впродовж більшої частини жовтня, листопада. – Ред.).

Але, на жаль, пропозицій на «УЕБ» небагато.

Які є недоліки нового механізму ПСО?

Сума вартості послуги – те, що нам перечислює «Гарантований покупець», розрахована з огляду на ціну універсальної послуги на поточний місяць.

До прикладу, ціна універсальної послуги на жовтень розрахована за ціною РДН серпня – 2,08 грн/кВт⋅год. А в дійсності РДН у жовтні був на рівні 2,79 грн/МВт⋅год. Тобто дефіцит – 71 копійка на кожній кВт⋅год, без ПДВ.

Аналогічна картина і в листопаді – 2,57 грн/кВт⋅год – це те, що враховано в ціні ПУПа, і 3,38 грн/кВт⋅год – те, що ПУП сплачує на ринку зараз. Різницю не складно порахувати. Тільки в грудні ці цифри можуть вирівнятися.

Це механізм розрахунку «універсальної послуги», який на 3 місяці відстає від реального РДН. Тобто ціна «універсальної послуги» на жовтень була розрахована по РДНу на серпень. Відповідно, листопад був розрахований по вересню.

Тобто проблема в тому, що орієнтир береться з минулого, без врахування поточних або навіть майбутніх цін?

Так, якби не було такого стрибка ціни на ринку РДН, механізм, можливо, працював би непогано.

А у зв’язку з тим, що прайскепи були значно підвищені – до 4000 грн/МВт⋅год, то вся ця «історія» лягла на ПУПів.

Чи були попередні версії ПСО більш оптимальними?

Однозначно ні, адже ці версії зжили себе давно, тим більше, вони не ринкові, а з соціалістичним «душком», мається на увазі товарне ПСО. Те, що тариф для населення треба піднімати та вирівнювати – це однозначно. На мій погляд, скажу чесно, уряд запізнився з впровадженням фінансового ПСО щонайменше на півроку. Тоді, напевно, не було б таких серйозних наслідків. І проблем для ПУПів.

Тобто ціна на РДН суттєво впливає на діяльність ПУПів?

Безумовно, такі стрибки одразу створюють касовий розрив. І це не тільки в контексті ПСО, малі непобутові споживачі платять смішні кошти.

Ми їм виставляємо маленькі рахунки, а самі платимо вже по-повній. Там теж виникає касовий розрив. Зараз для них діє тариф «універсальної послуги» з дешевою закупівлею.

Вам за них не компенсують нічого?

Компенсують, але через три місяці. Тобто ця ціна буде врахована в тарифі «універсальної послуги» через 3 місяці.

Але тут є нюанс, методика розрахунку вартості «універсальної послуги» вже практично змінена. З грудня місяця буде діяти інша методика, вона має набагато менший касовий розрив. А тому ситуація може виправитись, починаючи з грудня. Хоча дельти попередніх 3-х місяців нам ще будуть повертати.

За жовтень, листопад, грудень?

Цілком вірно. Загалом виходить така ситуація, якщо грубо підрахувати:

  • по жовтню у нас касовий розрив майже 100 млн грн;
  • по листопаду – близько 78 млн грн;
  • у грудні буде касовий розрив майже на рівні 48 млн грн.

А в благополучному січні, коли, здавалося б, ми маємо отримати всі ці різниці – знову не виходить, бо зростає тариф на передачу і зростає тариф на розподіл.

На розподіл з якої причини ?

Тому, що тариф затверджений на цей рік, а з 2022-го – новий. Якщо по ОСП тариф вже схвалений, то в нас буде додатковий касовий розрив на рівні 9 млн грн, а якщо ще буде прийнятий новий тариф по розподілу, то це буде ще додатково 26 млн грн до касового розриву.

Виходить так, що ми маємо сплачувати тариф на передачу та розподіл місяць у місяць. А споживачі будуть сплачувати нам тільки в наступному місяці.

Проте це вже не такий значний розрив, якщо порівняти з поточними…

Але все одно, як ми повинні вийти зі складної ситуації зараз? Це добре, що в нас дуже потужна кредитна лінія відкрита і є можливість користуватися овердрафтами. Ми зараз повертаємо кредит, який вже повністю використали в жовтні. Тільки наприкінці місяця ми зможемо закрити кредитну лінію, щоб вийти «в нуль».

Така ситуація спостерігається в обох торгових зонах?

Так, по БуОС вона також має місце, але тільки там ситуація трішки краща, адже не було такого ривку цін на РДН. Влітку РДН в ОЕС дуже сильно «просів», і за рахунок цього осіннє зростання РДН в «ОЕС України» різниця набагато більше, ніж в БуОС.

Тобто ви за «ОЕС України» закріплені?

Так, ми на адміністративній території області закріплені. Проте в «БуОС» ми також торгуємо як постачальник за вільними цінами. У нас є виграні тендери й у цій зоні і по всій Україні є. Ситуація з тендерами схожа, адже договори на постачання укладались на початку року за ціною 2,10 грн/кВт⋅год (для прикладу), а зараз оптова ціна набагато вища.

Але ж ви можете на 10% підняти, хоч кожну декаду, чи не так?

Можемо, але якщо ціна за цей період зросла на 25%, то 10% не спасають ситуацію. Окрім того - закладені в бюджет кошти на електроенергію витрачені за рахунок попередніх підвищень, до всього, ще й кінець року… Якщо підвищити, то бюджетникам потрібно буде збільшувати асигнування. Бюджет не переглядається, і відбувається дефіцит коштів, виникає патова ситуація.

Це з усіма постачальниками на тендерах, чи не так?

Так, це у всіх так.

Щоб покращити механізм ПСО, треба період розрахунків вартості електроенергії перенести з трьох попередніх місяців, наприклад, до останніх 10 днів крайнього місяця перед поставкою (М-1) чи як?

Практично це вже зроблено, методика змінена і діятиме з 1 грудня. Якщо раніше в ціні грудня враховувалась закупівля електроенергії за ціною жовтня, то зараз у ціні грудня будуть враховані перші 10 днів листопада.

Це дійсно краще.

Краще, проте розрив ще може бути, якщо відбудеться зростання ціни, але все одно це більш актуальні дані.

Після опалювального сезону буде навпаки? Ціна послуги буде розраховуватись по вищих цінах на РДН за зимові місяці, ніж будуть ціни для постачання у березні, квітні і т.д.

Так, повинно вийти навпаки, теоретично, ми маємо купатись в грошах (Посміхається. - Ред.), але є одне але. Повернення грошей в контексті малих непобутових споживачів, напевно, вже не відбудеться. По причині, що тариф «універсальної послуги» стане дорожчим, ніж РДН, саме на переході весна-літо.

І споживачі просто підуть на вільну ціну. Обсяги реалізації по «універсальному ринку» знизяться дуже різко, у зв’язку з цим і та дельта, яка розраховується від фактичних обсягів, вона нам не повернеться.

У нас цей процес міграції з малими непобутовими споживачами майже коженого місяць відбувається, вони переходять то на «універсальну послугу», то на ВЦ. І виходить, що обсяги скоротяться, а дельта в повному обсязі нам не повернеться.

Все таки ціна ПУПа буде більшою за РДН ?

Так, ми ж прогнозуємо, що після ОЗП ціна на РДН має знизитися. Дефіциту не буде. Може, навіть буде профіцит, а ті ціни, що були на ринку протягом опалювального періоду, будуть враховані в ціні «універсальної послуги». Вийде перекос.

Який зараз у вас тариф на універсальну послугу для малих непобутових споживачів?

Наприклад, на грудень місяць, для 2-го класу споживачів, для ОСР «Волиньобленерго» — це 4,44 грн/кВт⋅год (без ПДВ). Якщо говоримо про поточний місяць (листопад – Ред.) – це 3,83 грн/кВт⋅год (без ПДВ) (З них тариф на розподіл для 2 класу – 1,02 грн /кВт⋅год, тариф на передачу – 0,293 грн /кВт⋅год).

Яка ціна закладена саме для електроенергії як товару?

Для жовтня – 2,08 грн/кВт⋅год, для листопада – 2,57 грн/кВт⋅год, для грудня – 3,38 грн/кВт⋅год, але це прогнозне значення. Поки що виглядає дійсно нижче, ніж поточний РДН. Так, але ми вважаємо, що в грудні вони можуть зрівняютися.

Ваш тариф на «універсальну послугу», який зараз складає 82,86 грн/МВт⋅год, що саме покриває?

У ньому передбачені витрати і на прийом платежів, і на друк рахунків, їхню доставку, врахована заробітна плата співробітників, оплата програмного забезпечення тощо. Це все сумується і відображається в нашому тарифі. Крім того, закладені витрати на обслуговування кредитів, як-от на цей рік у нас закладені витрати, виходячи з касового розриву на 15 днів. А в дійсності касовий розрив сягає до трьох місяців.

Тобто, тарифу не вистачає дійсно.

НКРЕКП дуже жорстко підходить до формування тарифів. Зрізає всі з їхньої точки зору зайві витрати, тому доводиться дозаробляти на вільному ринку, щоб це покривати. І так всі ПУПи діють.

У вас як у ПУПа на території Волині і в ПУПа, який діє на території Києва – «Київські енергетичні послуги», майже однакові тарифи на «універсальну послугу», хоча кількість споживачів відрізняється в рази (400 тис споживачів та 1,230 млн споживачів відповідно, обсяг споживання відмінний в 5 разів на користь Києва. – Ред.)… Це якось дивно, чи не так?

Це насправді гарне співпадіння, але наш тариф вираховується з огляду на безліч факторів, для цього існує складна методика. У них більше споживачів та значно більші обсяги, а, відповідно, й тариф на послугу розподіляється на всіх. У нас витрати з розрахунку на 1 споживача більші, адже вони покладаються на менший обсяг постачання електроенергії.

Виходить як з операторами розподілу? Чим більше споживачів, тим менше тариф?

Все так, вірно. Вам вистачає тарифу на інші витрати, крім обслуговування кредитної лінії? Якби у нас не було такого овердрафту від банку, ми б не вижили, це точно.

Яка перед вами є заборгованість з боку споживачів? Хто ці споживачі?

Безнадійної, давньої заборгованості серед малих непобутових споживачів як такої немає. Є тільки з боку побутових споживачів (населення). Усі інші платять, а юридичні особи, як правило, знаходяться на пост-оплаті, буквально є зо п’ять споживачів, які мають борги. Сума боргу по них сягає кількох сотень тисяч, це не дуже багато.

А ось із населенням у нас великі проблеми, хоча рівень оплати на рівні 95-98% не такий уже й поганий.

Дійсно...

Але є контингент, який формує заборгованість на рівні більше 23 млн грн. Це наслідки ковідних обмежень, коли не можна було відключати споживачів. Зараз у нас також червона зона, і ми знову припинили відключення. Боржників загалом є на рівні 5-7 тис домогосподарств із 390 тис споживачів. І вони формують цю суму, яка є «замороженими» коштами.

По деяких споживачах у нас заборгованість сягає 70 тис грн.

Станом на вересень ми відключили більше тисячі боржників, як наслідок, заборгованість зменшилась майже на 5 млн грн, боржники почали платити. Але, на жаль, за ці півтора року, коли побутових не можна було відключати, хтось помер, хтось продав майно, хтось виїхав… Утворюється вже безнадійна заборгованість, яку стягнути неможливо.

Далі тільки через суд?

А якщо споживач, на жаль, помер, або виїхав кудись? На кого подавати до суду?

Зрозуміло, а чи є у ПУПів показники ефективності?

Як таких показників немає, є загальноприйняті показники господарської діяльності. Зараз, після злету РДНу, я скажу чесно: показники погіршились. Наша ліквідність зменшилась у декілька разів, адже наша заборгованість більша, ніж заборгованість перед нами.

Мине кілька місяців і ця ситуація вирівняється, але зараз воно виглядає так. Дуже складно навіть взяти кредит. Банки завжди давляться наші баланси, а там жах. Це – через зростання ціни, касові розриви тощо. Наша заборгованість перед «Волиньобленерго», грубо кажучи – 1,5 місяці.

Як ви вважаєте, чи ефективніше працюють ПУПи, що були відокремлені від приватних ОСР? Чи є принципова відмінність у діяльності між ПУПами від державних і приватних ОСР?

Складно судити, у мене не так багато інформації про їхню діяльність. Наприклад, наша компанія об’єдналася з іншими у групу Tolk, якщо б цього не відбулось, то нам було б набагато важче. Це все завдяки тому, що зараз у нас є взаємовиручка, є навіть механізми фінансової допомоги, але поки вони не включались, ми виплутуємось самі.

Проте в критичній ситуації, можна було б один одному допомагати, об’єднання в групу Tolk дуже допомогло нашій ситуації. В тому числі надається допомога від партнерів у перемовинах із банками по кредитах. Банки зовсім по-іншому дивляться на це, якщо є якесь велике об’єднання.

У випадку з одним державним ПУПом – (не буду його називати), який трохи більше нас, від колеги я знаю, що в них дуже погана ситуація, і вони не можуть навіть оформити кредит. Те, що в них було, те вони і використовують, і вони в значно гіршій ситуації, ніж ми. Я так думаю, що ситуація з недоплатою розподілу є всюди або майже всюди, а у державних постачальників вона напевно критична.

Що відбудеться з ПУПами, коли відкриється ринок для населення? Вони будуть непотрібні?

Чому? Хтось же повинен буде населенню продавати. Просто це буде вже як постачальник за вільними цінами (ПВЦ), а не ПУП? Так, у нас забереться приставка ПУП, і ми будемо просто постачальники. Аналогічна ситуація в минулому році, та й у цьому, виникла із «газзбутами». Я думаю, що сценарій повториться.

«Газзбут» був, він є, і буде. Так само і ми будемо боротись за кожного споживача.

Єдине, що заважає та розвалює нормальну конкуренцію – це втручання держави регулювання цін на газ для населення і газова криза, яка зараз усюди відбувається.

Ось ця ситуація суттєво викривила конкуренцію, у нас не боротьба зараз, а просто співіснування. Держава зрівняла усіх, і на тому кінець.

У нас взагалі політика така: ми намагаємось продавати якомога дешевше, звісно, не в збиток собі, але як можна дешевше. Проте ринок змушує робити інакше. Коли оптові ціни зростають в рази, варіантів уже немає.

Наша націнка на ПУП складає 8 копійок на кВт⋅год, а на вільному ринку це й 3, і 2, і 1 коп/кВт⋅год. Але у нас на вільному ринку дуже мало людей задіяні в роботі, тому такої націнки вистачає.

Як ви вважаєте, ПУПи, контрольний пакет акцій яких зараз належить державі, є перспективними?

Безумовно перспективні, при розумному державному регулюванні й нормальному регуляторному середовищі вони перспективні. В них достатньо великі обсяги реалізації, є уся необхідна інфраструктура і кадри. Однак у них є багато складних споживачів, як не крути, процес реалізації від населення доволі дорогий: друк рахунків, оренда ЦОКів, розсилки, доставка тощо. Затрат виходить багато.

Набагато легше мати 1 споживача, який на місяць споживає 1-3 млн кВт⋅год, йому рахунок виставив, і все. Звичайний постачальник не зможе справитись із 500 тис. споживачів, для цього треба мати відповідну інфраструктуру. Знову ж таки, це рахунки, з ними треба зв’язуватись і так далі, а цієї інфраструктури немає ні в кого, хіба що – «газзбути», які декларують, що вони готові.

Готуються до чого саме?

Вони готуються до вільного ринку електроенергії, коли будуть відмінені спеціальні обов’язки. Ми вважаємо, вони будуть складати нам серйозну конкуренцію.

 

Віталій Корнієнко.