Андрій Немировський: «Бюрократичні процедури можуть завадити своєчасному запуску нового ринку електроенергії»

Андрій Немировський: «Бюрократичні процедури можуть завадити своєчасному запуску нового ринку електроенергії»

Фото: Олександр Мальон (Центральна енергосистема «НЕК Укренерго»).

До запуску нового ринку електроенергії залишилося не так багато часу - 5 місяців. Для нас споживачів, це може здатися багато, проте енергокомпанії скажуть вам слово «лише». Однак, щоб знати напевно, ми ExPro започаткували серію інтерв'ю з доволі простою назвою «Новий ринок електроенергії» для того, щоб показати, як готуються компанії, які проблеми виникають та багато іншого. Перше наше інтерв'ю було з представником генерації. Далі ми завітали до оператора магістральних мереж - НЕК «Укренерго», на плечах якого лежить розробка необхідного софта та багато інших елементів, які є важливі для того, щоб новий ринок запустився. І на всі наші питання з радістю відповів заступник директора з розвитку та IT «Укренерго» - Андрій Немировський, який розповів про те, як впроваджується новий ринок електроенергії, що заважає цьому процесу та як показав себе тестовий софт.

Що вже зроблено в процесі підготовки «Укренерго» до нового ринку та що залишилося зробити?

Перш за все треба розуміти умови, в яких ми почали працювати над впровадженням нового ринку електроенергії. Текст Закону «Про ринок електроенергії» в редакції, в якій він був схвалений Верховною Радою, був готовий ще в листопаді 2016р, прийнятий — у квітні 2017р, а потім ще чекав своєї черги до набуття чинності. Законом передбачені два з половиною роки на реалізацію усього плану із запровадження нового ринку. По факту, після набуття чинності залишилось 2 роки і 20 днів. Тобто, між визначеними законом термінами та фактичними, в які ми змушені вкластися, різниця більше ніж в півроку. Цей втрачений час вкрай важливий для усіх учасників ринку.

Регулятор мав прийняти низку вторинного законодавства (кодекси, правила ринку - ред.). Він це зробив з ювелірною точністю — в останній день.

І знову заощадити час не вдалося. Тому правила і кодекси вступили в силу в квітні 2018р — за 1 рік і 3 місяці до початку запуску ринку. В квітні минулого року Укренерго, як і всі учасники ринку, отримало мінімально необхідну законодавчу базу для роботи. Водночас саме на Укренерго припадає найбільша і найважливіша її частина — сертифікація як оператора системи передачі, анбандлінг, корпоратизація і найскладніше — створення необхідної інфраструктури, залучення персоналу, закупівля програмного забезпечення. Тому розумієте, в які терміни і наскільки інтенсивно нам доводиться працювати, аби виконати вимогу закону щодо термінів впровадження нового ринку.

Зараз увага всіх учасників ринку електроенергетики прикута до впровадження платформи балансуючого ринку. Як ви рухаєтесь в цьому напрямку?

Фінансує закупівлю інфраструктури та програмного забезпечення нового ринку Світовий банк. Це «довгі» кредитні кошти, під дуже низькі відсотки та державні гарантії, тому навантаження на тариф населення та інших споживачів — мінімальний. В той же час за процедурами Світового банку закупівля триває 6-8 місяців.

Після схвалення правил ринку ми за 4 місяці провели усі необхідні тендерні процедури, визначили переможця, провели передконтрактні переговори та уклали контракт.

В липні 2018р ми підписали контракт з консорціумом, в який входять Smart Tech і IP Systems, а також австрійський Siemens в якості підрядника. Компанія Smart Tech вже 12 років забезпечує функціонування софту австрійського системного оператора. Треба сказати, австрійці дуже прогресивні у цих питаннях. Крім того, під час візиту до ОСП Австрії – APG, ми мали можливість переконалися, що софт виробництва Smart Tech відповідає найвищим європейським вимогам. Ми отримали позитивні відгуки APG щодо компанії Smart Tech. Наприкінці липня — початку серпня 2018р ми почали працювати над створенням програмного забезпечення.

Яке саме програмне забезпечення розробляє консорціум?

Це софт для роботи адміністратора розрахунків, адміністратора комерційного обліку, забезпечення реєстрації двосторонніх договорів, роботи балансуючого ринку, ринку допоміжних послуг. Тобто увесь пакет програмного забезпечення «під ключ». Ми затвердили з розробником дуже стислий графік його впровадження. Усі елементи системи мають бути готові до червня 2019р включаючи певний час для тестів.

Тобто після усіх випробувань ви матимете лише 1 місяць люфту часу до впровадження нового ринку?

Три з половиною тижні, якщо бути точним. Але це за умови ідеального виконання своїх зобов’язань усіма задіяними сторонами. А його немає і це великий ризик. Я зараз маю на увазі фінансування послуг консорціуму. Справа в тому, що це не просто — нам виставили рахунок, а ми його оплатили. Процедура набагато довша й складніша. Ми підтверджуємо виконання певного обсягу робіт, подаємо це підтвердження на візування Міненерговугілля, після цього рахунок потрапляє у Мінфін, після чого Мінфін дає дозвіл на сплату і лише тоді ми здійснюємо платіж. Будь-яка затримка на цьому шляху з’їдає той і так невеликий люфт.

Консорціуму не можна сказати: «Хлопці, ви робіть, а гроші будуть» 

Це європейські компанії, вони звикли, що сторони виконують свої зобов’язання вчасно. Коли були перші затримки з платежами, ми їх запевняли, що це лише початок проекту, рахунок має пройти декілька інстанцій, далі все владнається. А зараз ситуація дійсно дуже складна. В Міністерстві енергетики та вугільної промисловості вже понад два місяці лежить один і понад місяць другий платіж. Міністерство їх не погоджує.

Ми писали листи, зверталися до Координаційного центру та прем’єр-міністра. Відповіді немає

І навіть якщо вона надійде найближчими днями (не втрачаємо надії), місяць затримки — це той самий люфт, який вже втрачено. До грудня 2018р ми рухалися в графіку. У нас була затримка декілька днів, але ми мали чітке уявлення, як її надолужити. Сьогодні ми маємо втрачений місяць. Представники консорціуму офіційно мене повідомили, якщо до 1 лютого платежу не буде, роботи будуть зупинені, та мають після 11 лютого 2019р розірвати контракт. Можу сказати, що вже зараз є серйозні ризики того, що з 1 липня новий ринок не запрацює.

Яка сума непогоджених платежів?

Це понад півмільйона доларів. Якщо говорити про вартість контракту, то варто зазначити, що ми придбали софт з п’ятирічною сервісною підтримкою. Тобто після запуску роботи ринку, консорціум буде ще 5 років повністю підтримувати й обслуговувати програмне забезпечення. Ціна софту – більш ніж адекватна. А враховуючи стислі терміни, під які підписалися компанії, не знаю, хто б запропонував би дешевше. 

А як показав себе тестовий софт?

Закон вимагав розпочати тестові торги 11 грудня 2018р. Але розробник міг завершити розробку всіх необхідних модулів лише в січні-лютому 2019р. Нам лишалося вибачитися і не виконати закон, сказати — приходьте в січні. Але ми знайшли вихід. Ми переконали розробника сприяти спільній (силами наших фахівців та консультантів з консорціуму) розробці тестового (проміжного) програмного продукту, який відповідає алгоритму нового ринку.

Учасники ринку бачать логіку формування заявки, небаланси, їх ціну, ранжування, мають можливість тренуватися тощо. Логіка і процеси в демоверсії нового ринку повністю взяті з правил ринку. Одна лише відмінність. Ми зробили припущення, що приблизно той склад обладнання електростанцій, який покриває реальний обсяг споживання сьогодні (в межах ринку на добу наперед), покриватиме його і в межах двосторонніх договорів, day ahead та intraday ринків. Активація балансуючого ринку здійснювалася виходячи з небалансу, визначеного в умовах максимально наближених до реальних. Різниця між прогнозним навантаженням системи, відповідно до графіку покриття, сформованого за діючими правилами і фактичним споживанням це і є небаланс. Таким чином, ми отримаємо реалістичну картину небалансів. Учасники ринку погоджуються з таким підходом. Теплова генерація до нас звернулася з проханням показати реальну картину, щоб розуміти справжні масштаби небалансів.

Тестові торги ми розпочали у визначені законом терміни — 11 грудня 2018р. Ми налагодили двосторонню комунікацію з усіма учасниками ринку, створили call-центр та центр технічної підтримки, зібрали відгуки. Ми вже розуміємо вузькі місця.

Генерація неохоче користується тестовою платформою і це найбільша проблема. Нам потрібні реальні дані, без цього ні один навіть ідеальний софт не зможе ефективно працювати. Та сама проблема з day ahead ринком. ДП «Енергоринок» повідомило, що за тиждень обсяг торгів склав трохи більше 300 млн кВт-год, а фактично у нас лише добовий обсяг споживання трохи більше 400 млн кВт-год

Який обсяг двосторонніх договорів ви припустили у новому ринку?

На ринку двосторонніх договорів, можливо, не з першого дня, але в достатньо короткій перспективі, я думаю, що має продаватися не менше 60-70% від всього обсягу спожитої електроенергії. Основні споживачі (велика промисловість та постачальники універсальних послуг) добре розуміють свій графік навантаження і прогнозують своє споживання. Для них немає складності законтрактувати свої обсяги на двосторонньому ринку.

Але ж придбати в Енергоатому вони не можуть...

Вони можуть, але мають йти на електронний аукціон. Це теж цікава тема, адже немає ще затвердженого Порядку проведення аукціонів. Цей документ має підготувати Міненерговугілля та затвердити КМУ (на час виходу інтерв’ю Міненерговугілля вже підготувало проект порядку проведення аукціонів та направило в уряд — ред.). Чому цікава тема? В жовтні на черговому засіданні робочої групи я пропонував розробити порядок та софт для проведення таких аукціонів. Але якщо мені це доручать в листопаді, я за це не візьмусь. Зараз я не маю можливостей для реалізації цього завдання. Брати існуючі біржі можливо, але їх не можна примусити це зробити. 

Треба проводити конкурс?

Справа не в цьому. Я вважаю, що це має бути вільна історія: будь хто захоче створити біржу для торгівлі електроенергією має налагодити з «Укренерго» обмін даними і почати працювати. Генерація та інші учасники ринку самі виберуть майданчик для торгів. Це має бути вільний вибір, але не можна допустити ситуації, коли немає жодної біржі. Було б логічно доручити «Укренерго» або «Енергоринку» створити майданчик для торгівлі електроенергією держкомпаній, щоб був хоча б один гарантований. А якщо хтось інший теж зробить — немає питань.

Треба було б встановити певну обов’язкову плату за послуги такої біржі, адже приватні біржі теж хочуть заробити. Це треба було б врегулювати. Поки що це питання взагалі не вирішене. Сподіваюся, що генерація розробляє щось самостійно в напрямку створення біржі. Бо може бути наступна ситуація — в травні затвердять порядок, а вже через місяць треба буде запускати торги. 

Зараз картинку ціноутворення ви уявляєте на балансуючому ринку в рамках тестування?

Ви теж її можете побачити, достатньо просто зайти на сайт. Тут і ціни, і значення небалансів. Однак є сумніви, що учасники ставлять ту ціну, за якою планують працювати реально на ринку. 

Коли набере чинності ринок, ціни на електроенергію злетять вгору?

Ідеологічно ринок перш за все повинен бути конкурентним. Саме конкуренція визначає 99% ціни. Я не знаю випадків, коли в умовах фактичної конкуренції ціни підвищувалися. Якщо ціни йдуть вгору — це значить, що конкуренція відсутня з якихось причин.

В нас є умови для конкуренції на балансуючому ринку?

Це буде залежати від багатьох факторів. Зокрема від поведінки гравців на ринку. Наприклад «Укргідроенерго» захоче продавати базу. Може? Може. Або захоче виключно для надання послуг на балансуючому ринку. Я не знаю їх стратегію. Те саме з «тепловиками». Все залежатиме від фізичної здатності. Як поведуть себе гравці ринку, поки що невідомо. Сподіваюся, що в нас достатньо резервів для ізольованого режиму. Ми скоро це з’ясуємо. В нас зараз проводяться серйозні роботи по розробці змін до правил ринку. Деякі з них викликані досвідом компаній, які нам розробляють софт, зокрема, Smart Tech. Хотів би відзначити роботу з регулятором в цьому питанні.

Що зі споживачами які приєднанні до мереж «Укренерго» напряму?

Їм дуже пощастило. Чому? Бо вони не будуть сплачувати тариф за розподіл. Лише за передачу.

А як же проблеми з договорами?

Зараз це гаряча тема. В законі сказано, що договірні відносини регулюються відповідно до Кодексу системи передач, де затверджено типовий договір. Об’єктивно, цей договір ні про що, тому що розрахунки вестись не будуть, бо тариф «сидить» в ОРЦ. Я ж не можу зібрати гроші ще раз. Тому за цим договором не виникає ніяких фінансових зобов’язань. Починаючи з березня 2018р велась дискусія з регулятором про те, що робити в такій ситуації.

Найголовніше, треба зрозуміти, хто є постачальником для наших споживачів. Або вони обрали його самі, або це постачальник «останньої надії». Відповідно до всіх нормативних документів, і навіть регулятор це підтвердив постановою від 28 грудня 2018р, комерційний облік, тобто показання кожного споживача, навіть якщо він приєднаний до мережі «Укренерго», мають нам надавати. Відповідно, ми маємо дізнатися, хто постачальник. Звичайно, з цим постачальником має бути договір на передачу. Була одна із опцій взагалі не укладати договори з 1 січня.

Тим не менше, в середині листопада стало ясно, що договірні відносини потрібні. А щоб договір був укладений, його мають підписати дві сторони. В середині грудня минулого року ми розіслали підписані з нашої сторони понад 370 договорів, з них — близько 180 нашим споживачам. Ми тиждень чекали на відповідь. Однак, це не дало великого успіху.

Тому організували call-центр, який обдзвонив всіх, кого зміг. З’ясувалося, багато компаній змінили адреси.

Ми знайшли їх і привезли по кожному споживачу два примірники з додатками, де вказано, що договір починає діяти 1 січня 2019р.

У «Укренерго» вже підписано обома сторонами 161 договір на передачу зі споживачами, підключеними до його мереж, а також більше 100 договорів з постачальниками, які зареєстровані. 

Як буде відбуватися постачання вашим споживачам?

Постачальник виходить на оптовий ринок, купує для них електроенергію, а ми передаємо. 

А як проходитиме оплата?

Споживач платить постачальнику. Постачальник – «Енергоринку», а «Енергоринок» розподіляє між генерацією і нами.