Сергій ПЕРЕЛОМА: «Зберігання газу треба розглядати як самостійний бізнес»

Сергій ПЕРЕЛОМА: «Зберігання газу треба розглядати як самостійний бізнес»

Аж до 2019р більшу частину доходу «Нафтогазу України» приносило АТ «Укртрансгаз» - за рахунок надання послуг з транспортування та зберігання природного газу. Але з 2020 року в результаті анбандлінгу найбільш прибутковий газотранспортний бізнес перейшов до Оператора ГТС. В «Укртрансгазі» залишилися в основному підземні сховища газу. Обороти компанії впали в рази. Дохід «Укртрансгазу», тільки як Оператора ПСГ, за перше півріччя скоротився більш ніж в 10 разів. Компанії-Оператору ПСГ ще належить пройти непростий шлях трансформації, щоб не тільки вижити в ринкових умовах, а й фактично побудувати новий бізнес - підземне зберігання газу. Про те, що сьогодні являє собою колись найбільше і найбільш прибуткове підприємство нафтогазової галузі країни, як відбувається його реформування, про технічну, корпоративної, кадрової і фінансової політики, боргах і боржниках, перші досягнення і найближчі перспективи – про це в інтерв'ю «ЕнергоБізнес» тимчасово виконуючого обов'язки генерального директора АТ «Укртрансгаз», першого заступника голови правління Групи «Нафтогаз», директора дивізіону «Нова енергія» Групи Нафтогаз Сергія Переломи. Інтервв'ю цікаве і пізнавальне, то  ExPro вирішило його перекласти і запропонувати читачам  ознайомитися. 

- Що залишилося в «Укртрансгазу» після анбандлінгу - так звані історичні борги і ПСГ, адже окреме підприємство з управління підземними сховищами газу не створено?

- Так, сьогодні «Укртрансгаз» (УТГ) управляє і відповідає за експлуатацію підземних сховищ газу (ПСГ). По суті, це основний бізнес УТГ. Я вважаю, що це не проблема, а нові можливості. А заодно і виклик - закінчити ряд проблемних тем в «Укртрансгазі». Їх чимало, вони мають різну природу. Але, на мою думку, не вирішуваних завдань немає в принципі - було б бажання їх вирішувати. І команда здатна це зробити. З точки зору бізнесу - саме час подивитися на ПСГ, як на бізнес. Раніше закачування, зберігання та відбір газу в підземні сховища, як самостійний бізнес і бізнес взагалі, в Україні не розглядалися. ПСГ вважали невід'ємною частиною газотранспортної системи. Як ви пам'ятаєте, на самому початку при обговоренні варіантів анбандлінгу задавалися питанням, а чи треба відокремлювати ПСГ в окрему компанію? До слова, в Європі існують різні практики. Уряд України затвердив той варіант анбандлінгу , який і був реалізований. Тому абсолютно точно тепер зберігання газу слід розглядати як окремий, новий бізнес, який треба будувати і розвивати. Цей рік був для нас благополучним, чому сприяли і природні умови. Але багато зробили і ми самі. В цьому році ми бачимо значний інтерес до послуг українських ПСГ з боку Європи. Кожен десятий наш клієнт - нерезидент. І саме нерезидентам сьогодні належить більше третини газу в українських ПСГ. Стартові умови були сприятливими, тепер завдання закріпитися на досягнутому рівні, стати ще більш цікавими для партнерів.

Оператор газових сховищ на базі «Укртрансгазу» вже є. Наше завдання - зробити його максимально ефективним і відповідним найвищим європейським стандартам.

- Оператором ПСГ буде саме «Укртрансгаз»?

- Так! Ліцензія Оператора ПСГ видана «Укртрансгазу». У компанії працюють професіонали, є те, що я називаю історична пам'ять. Цей сезон показав, що компанія готова працювати на цьому ринку. Який сенс «руйнувати все дощенту, а потім ...», щоб потім невідомо що створювати? Я вважаю, що все вже створено, тепер треба цим правильно скористатися.

- Наскільки ефективно «Укртрансгаз» використовує потужності ПСГ? Як Вам ідея законсервувати/продати невикористовувані потужності ПСГ хоч під бункери або передати їх Оператору ГТС?

- Ми активно працюємо над формуванням стратегії використання ПСГ. Але «Укртрансгаз» як Оператор ПСГ не може продавати державне майно. Навіть якби ми хотіли це зробити, це неможливо. Підземні сховища газу - державне майно, що числиться в відповідних реєстрах Фонду держмайна. «Укртрансгаз» управляє і використовує підземні сховища газу на підставі договору користування з ФДМ, укладеного ще в 1999р. Тому всі розмови про те, що УТГ «побіжить продавати якесь держмайно», безпідставні.

- Чи не продавати, а законсервувати економічно неефективні або ліквідувати? Ви ж витрачаєте гроші на їх обслуговування.

- Можна говорити про два-три ПСГ, які сьогодні економічно малопривабливі. Закрити їх? Весь досвід закриття підземних сховищ газу на території СНД зводиться до закриття малопотужного сховища в Ленінградській області. Інших прикладів і досвіду закриття ПСГ на пострадянському просторі немає. Закриття таких об'єктів несе за собою екологічні, техногенні і масу супутніх проблем. Є прописані стандарти, як закрити шахту. Інше питання, як їх дотримуються, коли потім, як в Дніпропетровську, будинки йдуть під землю. Але, умовно кажучи, є протокол: роби раз, роби два і т.д. Воду відкачати, засипати щебенем певний горизонт ... Нормативної бази, яка чітко регламентує, як ліквідувати підземне сховище газу, на сьогодні в Україні не існує. Напевно, «Укртрансгаз» буде займатися розробкою такої нормативної бази. На випадок, якщо така необхідність виникне, повинен бути розроблений алгоритм дій. Зрозуміло, це буде не тільки наше рішення, а й складне технічне узгодження. Але на сьогодні його практично не існує. Є технічні питання по ПСГ. Деякі з ПСГ економічно менш привабливі. При цьому нагадаю, що у Оператора ПСГ, УТГ, сьогодні є 12 ПСГ. Також є ще одне сховище в Криму, яким керував «Чорноморнафтогаз» і яке до УТГ не мало прямого відношення. Сьогодні УТГ управляє 11-ма підземними сховищами газу, в той час як Вергунське знаходиться на непідконтрольною Україні території. Ми не можемо його використовувати. Тому ми працюємо з тим складом ПСГ, який на сьогодні у нас є.

- У січні 2009 році газотранспортну систему неймовірним способом розгорнули в реверсному напрямку, щоб врятувати індустріальний схід України в тому числі через нестачу потужності ПСГ в цьому регіоні. Не передбачається така ситуація знову?

- Питання, швидше, до Оператора ГТС. Але що стосується фізичної готовності роботи системи, то ще до анбандлінгу ми постійно проводили спільні навчання за участю «Нафтогазу», «Укртрансгазу», облгазів (були такі випадки) і Міненерго, як діяти при повному припиненні транзиту газу «Газпромом» через ГТС України, при частковому скорочення транзиту газу, при обмеженні поставок газу з Заходу.

- Свого роду стрес-тести, як у Євросоюзі після 2009р?

- Схоже на те. Розробляли різні варіанти, щоб кожен причетний розумів і знав, що робити в кожному конкретному випадку і при будь-якому розвитку ситуації.

- В цьому році катастрофи не чекаємо?

- По-перше, не чекаємо. По-друге, якщо трапиться позаштатна ситуація, ми до неї готові. По-третє, має значення тривалість такої ситуації. Від дідів і батьків нам дісталася хороша, добротна газотранспортна система і ПСГ, що дозволяють реалізовувати різні сценарії забезпечення споживачів газом. Але все ж це компетенція Оператора ГТС.

- Оператор ГТС заявив, що практично весь газ, поставлений в режимі shorthaul в Україну за три квартали 2020р направлений в ПСГ на зберігання в режимі «митного складу». Тобто 9,8 млрд куб м?

- Всього в режимі "митного складу" УТГ зберігає обсяг близько 11,2 млрд куб м газу, з них 9,8 млн куб м - газ нерезидентів. Це і залишок минулого року, і газ, закачаний в цьому році. За тарифом shorthaul в режим "митний склад" в цьому році закачали близько 6,2 млрд куб м газу, з яких 6 млрд куб м - газ нерезидентів.

- Скільки на сьогодні всього закачано газу в ПСГ?

- Цю інформацію ми регулярно публікуємо.

Зараз це більше 28 млрд куб м. Щодня дані оновлюються. Ми надаємо навіть більше інформації, ніж зобов'язані.

Зрозуміло, я не відповім на питання, хто конкретно і скільки газу зберігає в наших ПСГ, тому що у замовників наших послуг пропаде бажання з нами співпрацювати. Це вже питання комерційної таємниці і умови договорів про конфіденційність подібної інформації. Ми ставимо перед собою амбітну мету - бути зрозумілим і прозорим оператором ПСГ європейського рівня. Без цього неможливо отримати довіру партнерів.

- На скільки зменшився дохід «Укртрангазу» після відділення від нього Оператора ГТС? Ще два роки тому всіх цікавив газотранспортний бізнес, а підземне зберігання газу розглядали як супутній.

- Повністю з вами згоден. Дохід «Укртрансгазу» як Оператора тільки ПСГ за I півріччя 2020р скоротився більш ніж в 10 разів. Якщо в I півріччі 2019р до анбандлінгу, чистий дохід «Укртрансгазу» з урахуванням транзиту і зберігання газу становив близько 26,6 млрд грн , то в I півріччі 2020р – 2,3 млрд грн. Тому, коли говорили про зберігання газу, мали на увазі, що оборот менше, дохід менше і цей бізнес менш привабливий у порівнянні з транспортуванням газу. Але знову таки, все в порівнянні. Хоча, на мій погляд, дохід УТГ за I півріччя поточного року в 2,3 млрд грн - не так вже й мало.

- Цьому сприяло багато чинників ...

- Безумовно, я про це говорив на початку розмови. Це і невизначеність до кінця 2019 року з транзитом, адже ніхто не знав напевно буде підписаний контракт з «Газпромом» або не буде, тому багато запаслися газом максимально, а також порівняно тепла зима, а потім просідання цін на газ, в результаті чого багато трейдери вирішили притримати газ і продати його, коли ціни почнуть підніматися. Але я б не говорив, що при цьому «Укртрансгаз» нічого не зробив, щоб залучити клієнтів і почати розвивати зберігання газу як бізнес. Є цифра, яка дуже показова для УТГ, - це обсяг зберігання газу компаніями-нерезидентами. Вона вчетверо більше, ніж за аналогічний період минулого року. Про що вона говорить? По-перше, «Укртрансгаз» зміг разом з НКРЕКУ розробити систему конкурентних тарифів, яка стимулює нерезидентів зберігати газ саме в наших ПСГ. По-друге, що важливо, це довіра саме до «Укртрансгазу». Якби не довіряли, не приходили б до нас зі своїм товаром. По-третє, це режим «митного складу», який в парі з shorthaul , що надаються Оператором ГТС, привертає ще більше клієнтів. Не буду забігати вперед, але ми розробляємо кілька продуктів, які, сподіваюся, ще в цьому році встигнемо запропонувати нашим клієнтам.

- Мова випадково йде не про газовий хаб?

- У нас мова випадково ніколи не йде, вона йде тільки навмисно. Коли ми будемо готові, ви дізнаєтеся.

- Ви вважаєте, що зберігання газу - перспективний бізнес, який варто розвивати?

- Питання в тому, що ми вкладаємо в поняття «розвиток бізнесу». Створювати нові підземні сховища? Це дорога справа, яка сьогодні навряд чи окупиться. Робити наші ПСГ більш привабливими для клієнтів, ніж в сусідній Словаччині чи навіть в Німеччині? Так, це реальний варіант розвитку. Це нормальний ринок, а, значить, і боротьба за клієнтів.

- Чи передбачаються інвестиції в УТГ?

- Як ви знаєте, була затверджена програма розвитку вітчизняних ПСГ на період 2020-2029 рр. Загальний обсяг передбачуваних інвестицій – 13,5 млрд грн. Вже почали працювати на Дашавському ПСГ (система осушення). Це перший проект. Далі будуть інші. Ми повинні бути технічно і технологічно надійними, щоб розвивати зберігання газу як бізнес.

- Ви залишаєтеся першим заступником глави Групи «Нафтогаз» і одночасно очолили «Укртрансгаз» далеко не в найкращі його часи, адже період реформування - це завжди непросто.

- Першим заступником голови Групи «Нафтогаз» залишаюся. І, так, поєдную з посадою і. о. глави «Укртрансгазу». Сподіваюся, ефективно. Ви говорите про непрості часи для «Укртрансгазу». А коли вони були простими для цієї компанії і галузі? Я такого не пам'ятаю. Щороку, і до кризи, і під час його, до «ковіду» і зараз кажуть: «У цей складний кризовий час ...». Напевно, якщо все буде просто, нашу зарплату будуть отримувати інші люди. Я не вважаю, що для УТГ цей час складне, воно просто інше. Дійсно, «Нафтогаз» і «Укртрансгаз» виконали свої зобов'язання по анбандлінгу , як і держава Україна, в процесі створення ринку природного газу.

В результаті реформування УТГ ми отримали незалежного Оператора газотранспортної системи, нового суб'єкта ринку. Коли я говорю "незалежного Оператора ГТС", то не жартую, це факт.

- «Укртрансгазу» залишили «токсичні», або як їх ще називають історичні борги. Як Ви з ними працюєте?

- Я б не називав їх токсичними хоча б тому, що токсичні краще руками не чіпати. Як ми можемо з ними працювати? Точно також, як і всі компанії, ми живемо в цій країні і користуємося одними і тими ж законами. Це суд, виконавче провадження, примусове стягнення. З низкою партнерів ми готові говорити про якісь прийнятних умовах погашення, реструктуризації. Словом, використовуємо всі визначені законом механізми. Після анбандлінгу «Укртрансгаз» не має проблемних боргів. Всі замовники послуг зберігання газу оплачують їх вчасно і в повному обсязі. Загальний борг за негативні небаланси учасників ринку природного газу в 2016-2019 рр. становив 43,6 млрд грн. З них борг операторів ГРС – 34,5 млрд грн. У січні 2016 - лютому 2019р (до введення добової балансування) – 36,4 млрд грн. У тому числі заборгованість операторів ГРС – 27,3 млрд грн. Заборгованість учасників ринку за негативні небаланси в березні-грудні 2019р (після введення добової балансування) становила 7,2 млрд грн, 99,9% цієї суми - оператори ГРС. «Укртрансгаз» ініціював 120 судових позовів щодо стягнення боргів за негативні небаланси на загальну суму 36,8 млрд грн. Нараховані штрафні санкції за всіма позовами становлять 7,1 млрд грн. При цьому «Укртрансгаз» повністю погасив заборгованість за природний газ, який був закуплений на виробничо-технологічні витрати і для забезпечення балансування газу до 31 грудня 2019р перед усіма постачальниками, крім НАК «Нафтогаз України». Борг перед останнім складає 8 млрд грн.

- Скільки вдалося повернути боргів в цьому році?

- Це цікава тема, але я б не хотів подавати меседж. Думаю, ми до цієї теми скоро повернемося, і може вийти дуже цікава розмова. Єдине, на чому акцентую, що вирішувати проблему боргів, приймаючи закон про їх списання, це невірний шлях. Мені це нагадує з Булгакова: «Все відібрати і поділити!». При цьому люди, які пропонують такий варіант, повинні розуміти, що, так, можна відібрати у «Нафтогазу», у «Укртрансгазу», але в результаті недоотримає бюджет. Особливо дивують заклики «списати» борги підприємствам теплокомунальної енергетики (ТКЕ). В опалювальний сезон газ беруть близько 1300 підприємств ТКЕ. І розраховуються своєчасно більша частина - близько тисячі. Сотня підприємств ТКЕ регулярно формує той обсяг боргів, який припадає на всю цю категорію споживачів. Якщо їм списати борги, то, виходить, що тим самим будуть покарані сумлінні платники, а не ті, які гроші з населення отримували і невідомо куди їх поділи. Це навіть не стільки питання економіки. Такий підхід руйнує саму парадигму ринку - ми даємо преференції порушникам і тим самим караємо сумлінних учасників ринку. Який же це ринок? Якщо ми будуємо ринок, то всі повинні розуміти, що кожен товар повинен бути оплачений.

- Як працюється «Укртрансгазу» в умовах несформованого ринку газу?

- Я вважаю, що ринок - це завжди добре. Здорова конкуренція вигідна всім, починаючи з споживача - за нього продавці повинні боротися. А в самому «Укртрансгазі» саме ринок створив додатковий попит на послуги зберігання газу сьогодні. Трейдери можуть зберігати газ в ПСГ хоч до майбутнього сезону, виходячи зі своїх економічних розрахунків. Це по-перше. По-друге, на ринку все працюють за однаковими типовими договорами, всі мають рівні права і обов'язки. Це забезпечує прозорість і равнодоступность ринку. І трансформація, яка відбувається на ринку взагалі і в «Укртрансгазі» зокрема, - це об'єктивна необхідність для виживання компанії в ринкових умовах.

- При нинішньому обсязі робіт скільки співробітників в «Укртрансгазі»?

- Фахівці, що працюють в «Укртрансгазі» і до анбандлінгу , і зараз, - це унікальні фахівці. Жодна компанія не займалася тими видами діяльності, якими займався УТГ. Це стосується і підземного зберігання газу, і магістральних газопроводів, і управління ГТС. Це специфіка підприємства. Природно, що штат співробітників Оператора ГТС, який очолює Сергій Макогон, формувався в основному з працівників «Укртрансгазу». Логічно, що в процесі анбандлінгу 11,5 тис співробітників перейшли на роботу в ОГТСУ.

- Скільки їх залишилося в УТГ?

- В УТГ залишилося 5,4 тис співробітників. Відразу скажу, що це не фінальна цифра. Але мова не йде про скорочення заради скорочення! Питання не в кількості, а в ефективності. Ми проводимо оцінку завдань та визначаємо скільки необхідно фахівців для ефективного виконання доступних для огляду завдань. Скорочення будуть в основному за рахунок ліквідації проміжних управлінських ланок, філій, які в нинішніх умовах неактуальні. Це природний процес, і ми будемо рухатися в цьому руслі. Що для нас важливо при цьому, так це зберегти професіоналів. Особливо якщо ми говоримо про підземному зберіганні газу. Немає інших таких професіоналів в Україні. Звичайно ж, хотілося б залишити кращих. І, безумовно, ті, хто будуть йти, повинні отримати всі передбачені законом виплати і соціальні гарантії, причому передбачені не тільки законом, а й колективним договором, що робить процес звільнення менш неприємним.

- Що з сервісними службами «Укртрансгазу»?

- Вони як були філіями УТГ, так ними і залишаються. Тільки тепер вони надають такі ж послуги і іншим підприємствам Групи «Нафтогаз». Однозначно ми ліквідуємо «Агрогаз» і, з високою ймовірністю, «Укргазтехз'язок». За нинішньої локації «Укртрансгазу» не потрібен спеціальний зв'язок в такому масштабі, тому ми запропонували її кільком міністерствам. Але це питання буде вирішувати власник. Всі інші філії, я впевнений, будуть затребувані на українському ринку. Знову ж в силу того, що багато які компетенції у них унікальні. Але наскільки ефективними будуть наші філії, ми зможемо дізнатися тільки в першому кварталі наступного року, так як в силу відомих причин вони просто не встигли укласти договори на надання своїх послуг в цьому році.

Багато послуг продовжуємо надавати Оператору ГТС. Сподіваємося зберегти за собою цього клієнта і в майбутньому. Але це вже буде технічна політика Оператора ГТС. Завдання всіх філій - вийти на беззбитковість.

- Які у вас стосунки з Оператором ГТС?

- Робочі, ринкові. Вони транспортують газ, ми його бережемо.

- Ще кілька років тому говорили про притягнення до управління і ГТС, і ПСГ іноземних партнерів. Хоча далі розмов справа не йшла. Тепер ця тема не актуальна?

- Я взагалі впевнений, що дивізіон зберігання газу сам впорається. Я прихильник того, що ми повинні вчитися, повинні спілкуватися з колегами і партнерами. «Ковід» зараз не дає такої можливості. Але у тих же західних компаній є чому повчитися і що перейняти і адаптувати. Обмін досвідом - це, безумовно, потрібно, тренінг людей, особливо в новому комерційному дивізіоні. Зараз є платформа Оператора ПСГ, маса нових понять і правил. Ми зробили крок в інший світ, ніж той, в якому жили ще п'ять років тому. І у наших сусідів є чому повчитися. Не варто плутати навчання з «газовим туризмом», але на якийсь розумний час фахівці повинні виїжджати, вони повинні спілкуватися, повинні вчитися, щоб розуміти, що робиться у їхніх колег з інших країн. Пам'ятайте, «вистачить дивитися на світ очима Сенкевича!» Те ж відноситься і до ринку газу.

Розмовляли: Алла Єрьоменко, Геннадій Кобаль

Досьє «ЕнергоБізнесу»

Сергій Перелома - перший заступник голови правління Групи «Нафтогаз» (з серпня 2014р), т.в.о . генерального директора АТ «Укртрансгаз» (з серпня 2020р), директор дивізіону «Нова енергія» Групи Нафтогаз»

Народився: у 1972р в Києві.

Освіта: Інститут міжнародних відносин Київського національного університету ім. Т.Шевченка .

Кар'єра: У 1994-1996 рр. працював в підрозділах зовнішньої торгівлі Промінвестбанку України. У 1996-1998 рр. очолював департамент обслуговування боргових зобов'язань Українською державною кредитно-інвестиційної компанії. У 1998-2000 рр. - голова правління страхової компанії «Оранта Життя». З 2000р заступник фінансового директора, а пізніше фінансовий директор «Криворіжсталі». Протягом 2002р очолював «Укртатнафту». На початку 2003р повернувся на посаду фінансового директора «Криворіжсталі». З 2005р - перший заступник голови правління НАК «Нафтогаз України». Пізніше працював на керівних посадах в приватних компаніях. В початку 2014р повернувся в державний сектор першим заступником генерального директора «Укроборонпрому». У серпні того ж року перейшов до Групи «Нафтогаз» на посаду першого заступника голови правління, яку займає по теперішній час.

Сім'я: одружений, виховує двох дочок.