Роман Марченко: Верховній Раді необхідно внести зміни до закону про НКРЕКП, або змінити Конституцію

Роман Марченко: Верховній Раді необхідно внести зміни до закону про НКРЕКП, або змінити Конституцію

Конституційний суд України визнав неконституційними низку положень Закону «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» ExPro старший партнер юридичної фірми «Ілляшев та Партнери» Роман Марченко пояснює, які правові наслідки може мати це рішення для гравців ринку.

- Які правові наслідки цього рішення для НКРЕКП, для КМУ, для гравців ринку? Якщо максимально спростити, от Оксані Кривенко (голові комісії) треба ще на роботу ходити, чи вже ні?

- Рішенням по справі № 1-17/2018 (5133/16) від 13.06.2019 року (далі – Рішення) Конституційний Суд України не ліквідував Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, а лише визнав окремі положення профільного Закону такими, що не відповідають Конституції України. Окрім того, більша кількість статей вищезгаданого закону втратять чинність лише з 31 грудня 2019 року. Це прямо вказано в рішенні суду.

«Зважаючи на те, що визнання неконституційними окремих положень Закону матиме правовим наслідком істотні прогалини у законодавстві стосовно порядку організації діяльності Комісії, що може унеможливити її функціонування та виконання нею завдань державного регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, КСУ визнав за потрібне відтермінувати втрату чинності відповідними положеннями Закону для приведення чинного законодавства у цій частині у відповідність до вимог Конституції України».

Таким чином, Комісія повинна продовжити свою роботу, а депутати повинні внести корективи відповідно до Закону про Національну комісію. Існує також можливість внести відповідні зміни в сам текст основного закону і наділити Президента і Верховну Раду повноваженнями на створення таких органів, але це може бути більш складним завданням.

- Як бути з тими рішеннями які приймалися НКРЕКП протягом періоду діяльності щодо регулювання тарифів? Образно кажучи, це все незаконно і можна викинути? А їх рішення, призводили до певних фінансових наслідків (наприклад, розподілялися кошти які на доходили за оплату газу – 8% розподільчим компаніям, а 92% Нафтогазу), як тут бути?

- Варто вказати, що Конституційний суд в своєму Рішенні визнав неконституційними лише частину положень, які стосуються статусу комісії, порядку призначення та припинення повноважень членів Регулятора. Функції та повноваження Регулятора (стаття 17 Закону) залишилися «без змін» та без визнання їх неконституційними. Таким чином, можливо дійти висновку, що всі рішення, які були прийняті Регулятором є дійсними і такими, що підлягають подальшому виконанню.

- У нас в країні має з 1.07.19р запрацювати новий ринок електроенергії, а для його функціонування необхідний регулятор (від нього залежить встановлення тарифів, контроль за дотриманням правил і тд.). Який вихід з ситуації? Переносити запуск ринку? Які кроки має зробити КМУ, ВР, щоб виправити ситуацію.

- Задля виправлення ситуації Верховній Раді України необхідно внести зміни до Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» (1540-VIII) та привести ці положення у відповідність з вимогами Конституції. Інший варіант – це внесення змін до Конституції України в частині повноважень Президента України та повноважень Верховної Ради України, на створення органів та призначення їх складу. Стосовно запуску ринку електроенергії варто ще раз звернути увагу на ту обставину, що більшість положень Закону про національну комісію втратить чинність лише 31 грудня 2019 року, а до цього часу всі вони продовжать діяти. Отже, у депутатів існує запас часу для діяльності. Також, варто звернути увагу на ту обставину, що Президент України 10.06.2019 року вніс до Верховної Ради Проект Закону про внесення змін до Закону України "Про ринок електричної енергії" щодо запровадження нового ринку електричної енергії. Даним проектом передбачено відтермінування набрання чинності частиною статей Закону до 01.07.2020 року. Звичайно, все буде залежати від того чи ухвалить даний проект Верховна Рада, але можливо дійти висновку, що існують деякі перешкоди для запуску ринку в цьому році.

- І що робити далі? Наприклад, Андрій Герус, представник президента в КМУ говорить, що регулятора треба передбачити в Конституції, це треба зміни вносити (а це довго). Які інші варіанти можуть бути (в межах правового поля).

- Так, можливий варіант внесення змін до тексту Конституції, але все ж кращим та більш оперативним варіантом буде внести зміни до тексту відповідного Закону, який регулює діяльність Національної комісії. Даними змінами передбачити відповідний статус Комісії та порядок призначення її членів, які будуть узгоджуватися з вимогам Конституції.