Ірина Лошак: Запуск нового ринку е/е відбувся досить напружено і ще не до кінця налагоджена його робота

Ірина Лошак: Запуск нового ринку е/е відбувся досить напружено і ще не до кінця налагоджена його робота

Нова модель ринку електроенергії суттєво вплинула на роботу всіх учасників ринку, зокрема і на бізнес енергопостачальних компаній. З початку липня постачальники вже купують електроенергію на різних сегментах ринку, працюють з програмним забезпеченням ДП «Оператор ринку», мають отримувати компенсацію за постачання електроенергії населенню від ДП «Гарантований покупець». Нові умови роботи створили й нові виклики для цих компаній.

Про особливості роботи в новому ринку, розрахункb споживачів, сплату тарифу на передачу в інтерв’ю для ExPro розповіла директор ТОВ «ЕНЕРА СУМИ» Ірина Лошак.

Як ви оцінюєте перші три тижні роботи нового ринку електроенергії?

Запуск нового ринку відбувся досить напружено і на сьогодні до кінця не налагоджений механізм його роботи. Наразі наша компанія здійснює закупівлю електричної енергії за новими правилами і водночас продовжує тестувати саму систему. Ключові учасники ринку, такі як НЕК «Укренерго», «Оператор Ринку» та «Гарантований покупець» намагаються усунути недоліки програмного забезпечення в процесі роботи.

Які основні проблеми ви можете назвати, зокрема для постачальника універсальної послуги?

На жаль, під час впровадження нового ринку електроенергії виникає чимало проблемних питань. Однією з основних проблем для постачальника універсальної послуги є те, що за невиконання зобов’язань по сплаті рахунків енергопостачальна компанія може застосувати заходи з відключення лише при несплаті рахунку за фактично спожиту електроенергію, при цьому попередивши споживача не пізніше ніж за 10 робочих днів. При таких умовах та через затримки у фінансуванні бюджетних установ певна частина споживачів, які перебувають на універсальній поставці, у тому числі комунальні підприємства, не проводить попередню оплату за електричну енергію, а установи та організації, що фінансуються з бюджетів різних рівнів затримують навіть фактичний розрахунок. Усе це відбувається на фоні того, що «ЕНЕРА СУМИ» проводить закупівлю електричної енергії на різних сегментах ринку для всіх споживачів Сумської області виключно на умовах попередньої оплати.

Крім цього, відповідно до договору про надання послуг із забезпечення доступності електричної енергії для побутових споживачів «ЕНЕРА СУМИ» з «Гарантованим покупцем» замовник сплачує постачальнику вартість послуг щомісяця рівними частинами не пізніше ніж за один робочий день до 11 і 21 числа та останнього дня місяця. Станом на 26 липня 2019 року кошти від «Гарантованого покупця» наше товариство не отримало. Компенсація різниці вартості електроенергії для побутових споживачів є значною сумою, яка має вплив на своєчасну оплату «ЕНЕРА СУМИ» на всіх сегментах ринку.

Який тариф на передачу ДП «НЕК «Укренерго» ви закладаєте для ваших споживачів у світлі останніх рішень Окружного адміністративного суду Києва за позовом Нікопольського феросплавного заводу?

Як відомо, Окружний адміністративний суд Києва виніс ухвалу, якою зупинив дію постанов НКРЕКП №954 та №955 від 7 червня, якими встановлені тарифи для Укренерго на передачу електроенергії та послуги диспетчерського управління на ІІ півріччя 2019 року. «Укренерго» зі свого боку оскаржує зазначене рішення суду. У рахунках «Укренерго» надає графу «Рекомендовано до сплати», в якій сума до оплати виставляється за новими тарифами на ІІ півріччя 2019 року, що становить 347,43 грн/МВт год (без ПДВ). Тому, ми виконуємо дані рекомендації.

Нещодавно НКРЕКП прийняла рішення про підвищення порогового значення потужності для споживача універсальних послуг до 150 кВт. Як це рішення вплинуло на роботу вашої компанії? Який спектр споживачів додався, які це споживачі (наприклад, школа, лікарня)?

Така категорія споживачів, як бюджетні організації, громадські, релігійні, профспілкові організації, об'єднання співвласників багатоквартирних будинків тощо, які не здійснюють підприємницької діяльності, до внесення змін у законодавчі акти немала можливість на постачання електричної енергії на умовах універсальної послуги.

У той же час, виникла потреба забезпечити поступовий перехід до ринкових механізмів формування цін на електричну енергії, гарантуючи найбільш вразливим споживачам постачання електричної енергії на умовах універсальної послуги, за цінами, які будуть контролюватись регулятором. До того ж, враховуючи вимоги бюджетного законодавства (планування витрат на рік наперед, здійснення закупівлі виключно на договірних засадах, тощо), складність та тривалість проведення процедури публічних закупівель, потребувала вирішення питання встановлення граничного терміну для укладення договорів постачання електричної енергії. Тому з метою захисту інтересів вищезазначеної групи споживачів, згідно зі змінами, тимчасово, на період з 01 січня 2019 року по 31 грудня 2020 року включно, універсальні послуги також надають бюджетним установам незалежно від розміру договірної потужності та іншим споживачам, електроустановки яких приєднані до електричних мереж з договірною потужністю до 150 кВт.

Прийняття вказаних змін спростило оформлення договірних відносин, у тому числі при оформленні договорів про закупівлю електричної енергії з бюджетними установами та іншими споживачами, які отримали право на постачання електроенергії постачальником універсальних послуг. Після 31 грудня 2020 року право на універсальні послуги мають виключно побутові та малі непобутові споживачі.

Які категорії споживачів мають постійну заборгованість за універсальну послугу? Як розраховуються споживачі, які отримують фінансування з державного або місцевого бюджетів?

Серед споживачів, яким здійснюється постачання електроенергії на умовах універсальних послуг, постійну заборгованість мають побутові споживачі, організації, які надають житлово-комунальні послуги та окремі ОСББ. Також, є випадки несвоєчасного розрахунку за спожиту електроенергію підприємствами малого бізнесу. Серед бюджетних установ, що отримують фінансування як з державного, так і з місцевого бюджету, заборгованість мають військові частини, освітні та медичні заклади. Здебільшого несвоєчасна сплата за електроенергію виникає під час проведення тендерних процедур та при недостатньому фінансуванні. Товариство завжди ставиться з розумінням до труднощів, які виникають у наших споживачів, однак враховуючи те, що наразі закупівля електричної енергії для потреб споживачів здійснюється лише на умовах попередньої оплати, «ЕНЕРА СУМИ» вимушена вживати заходи щодо недопущення її безоплатного використання.

На яких сегментах ринку ваша компанія закуповує 20% електроенергії (за виключенням 80%, які купуються в «Енергоатому» та «Укргідроенерго») для механізму ПСО? Чи є проблеми із закупівлями на вільному ринку?

«ЕНЕРА СУМИ» закуповує електроенергію для населення (згідно ПСО) у «Гарантованого покупця», для інших споживачів закупівля електричної енергії здійснюється щоденно через «Оператора ринку». Якщо виникає необхідність закупівлі додаткових обсягів електричної енергії, то ця покупка відбувається на балансуючому ринку.

Ярослав Самолюк