Петриковець:Рішення щодо тарифів Укренерго ставить під загрозу  економіку України

Петриковець:Рішення щодо тарифів Укренерго ставить під загрозу економіку України

З 1 липня в Україні запрацювала нова модель оптового ринку електроенергії. Важливою складовою нової моделі є державне підприємство «Гарантований покупець», яке задіяне в двох механізмах покладання спеціальних обов’язків (PSO) для компенсації низької вартості електроенергії для населення та «зеленого» тарифу для альтернативної генерації. Однак, з початку роботи ринку, другий механізм працює не зовсім, так, як хотілося: «Нікопольський завод феросплавів» заблокував у суді виплати з боку «Укренерго» для «Гарантованого покупця», які підлягають подальшому перерахуванню альтернативній генерації.

Відразу зазначимо, дане інтерв'ю записувалося до рішення Окружного адмінсуду Києва, який розблокував тарифи «Укренерго». Однак, дія тарифів залишається призупиненою лише для сторони позивача.

Про розрахунки з виробниками з відновлюваних джерел енергії, механізм PSO для населення, роботу підприємства в новому ринку ExPro розповів директор «Гарантованого покупця» Костянтин Петриковець.

Як ви оцінюєте перший місяць роботи «Гарантованого покупця»?

Я був призначений на посаду керівником ДП «Гарантований покупець» за два тижні до початку запуску нової моделі ринку. За цей час ми відкрили необхідні рахунки, зареєстрували підприємство, отримали необхідну ліцензію, провели інші підготовчі заходи, і вже 27 червня прийняли участь в аукціоні, за результатами якого викупили в «Енергоатому» і «Укргідроенерго» необхідні для виконання спеціальних обов’язків обсяги електричної енергії.

На наше підприємство покладені такі важливі функції, як забезпечення населення дешевою електричною енергією, а також викуп електроенергії за «зеленим тарифом» та продаж її на ринку «на добу наперед». Це дуже важливі функції, і зважаючи на них, треба було зробити все можливе для того, щоб підприємство запрацювало вчасно і ефективно. Все це було, я вважаю, зроблено.

Чи є якісь проблеми на ринку електроенергії, крім проблеми, пов’язаної з неплатежами для альтернативної генерації?

Особливих проблем в частині роботи з «Оператором ринку» і з нашими контрагентами я не бачу. Можуть бути тимчасові технічні проблеми, але і вони з часом усуваються.

Чи забезпечено підприємство всіма необхідними кадрами?

За два тижні зі створення, до старту роботи ринку, ми отримали необхідний штатний розпис. Більша частина команди сформована. А про її ефективність свідчить те, що ті завдання, які стояли перед нами по впровадженню нової моделі ринку та успішному старту у ній нашого підприємства, виконані. Дійсно, є ще певні позиції, які будуть з часом укомплектовані, але основний «кістяк» нашої команди він уже існує, працює і показує свої результати.

Давайте тоді про першу проблему, про виплати для альтернативної генерації. Яке на сьогоднішній день вирішення питання щодо тарифів «Укренерго»?

Що можна сказати? Дійсно, ця проблема зараз є основною, приділяється найбільша увага для її вирішення. Ми робимо все можливе, що від нас залежить, для позитивного розв’язання цього питання на користь як зеленої енергетики, так і всієї України. Адже ви прекрасно розумієте, що від того, яке ставлення до зеленої енергетики, відповідне ставлення буде до й України у світі.

Зазначу, що ми подали апеляційну скаргу на рішення про зупинення тарифів, клопотання щодо прискорення розгляду цієї скарги, звернулися до Президента України, підтримали лист виробників з альтернативних джерел, які в свою чергу теж звернулися до глави держави. Також вживаємо інших заходів, щоб якісно виконувати свої функції. Та проблема є, вона може бути вирішена лише після ухвалення відповідних рішень судовими органами.

Для чого подавати в суд на «Укренерго»?

Ми – державне підприємство. На нас державою покладені функції по виконанню спеціальних обов’язків, ці функції ми маємо виконувати. Якщо для цього є перешкоди, ми маємо вживати всіх можливих заходів – звертатися до судових органів, подавати, щоб отримувати належні кошти для виконання наших функцій. Це повинні робити всі господарюючі суб’єкти, які захищають інтереси свого підприємства. Таким чином, ми захищаємо свої інтереси і в цілому інтереси держави Україна. Нагадаю, Україна має зобов’язання перед світовою спільнотою в частині підтримки зеленої генерації.

На круглому столі «Нікопольський завод феросплавів» публічно заявив, що буде оскаржувати нові тарифи «Укренерго», ті, що будуть діяти з серпня...

дійсно.

це виходить може бути замкнуте коло, НКРЕКП знову прийме нові тарифи, потім НЗФ знову подасть в суд. Що потрібно робити в даній ситуації?

Ще раз зупинюсь на тому питанні, яке ми вже обговорили. Такі дії ставлять під загрозу не лише галузь зеленої енергетики, а в цілому українську економіку. Це призведе до того, що до України не підуть інвестиції. Інвестори не будуть чекати рішення апеляційних і інших судів, вони просто підуть з України. Такі дії є контрпродуктивними. І я вважаю, що проблеми споживачів, які мають значну частку електроенергії в своєму споживанні, мають вирішуватися цивілізованим шляхом. Завжди можна знайти якісь компромісні варіанти вирішення проблем.

Я так розумію, поки не змінять модель компенсації для альтернативної генерації, то це буде так, як я кажу?

Є Закон України «Про ринок електричної енергії», де чітко визначено джерело компенсації «зеленого» тарифу – тариф оператора системи передачі, функції якого виконує НЕК «Укренерго». Це закріплено законом України. І якщо є якісь претензії до того, що встановлено законом, то напевне не мені вам розповідати, яким шляхом це повинно вирішуватися.

Яка ситуація з розрахунками перед альтернативною генерацією? Станом на 25 липня було 30%, правильно?

Так, ми сплатили 30% і завтра (31 липня – ред.) плануємо додатково ще сплатити у вигляді авансового платежу ті кошти, які ми отримали з ринку на добу наперед. «Укренерго» за результатами наради обіцяли частину тої суми, яку вони мали перерахувати. Якщо кошти надійдуть вчасно, і цю суму ми перерахуємо.

Тобто весь дохід, що ви отримуєте, ви одразу і перераховуєте, так?

Ми виконуємо авансові платежі двічі, і потім остаточний розрахунок за результатами місяця. Зараз «Укренерго» не компенсує нам 2/3 від величини виплат. Ми вирішили максимально перерахувати кошти для того, щоб підприємства мали можливість якимось чином регулювати відносини з банками, сплатити свої обов’язкові платежі перед ними. Я думаю, це правильне рішення в такій ситуації. Так, певна заборгованість залишиться, тому що неповна сума перерахована НЕК «Укренерго». Вже після надходження цієї суми ми зробимо необхідні розрахунки, погодимо їх в НКРЕКП і маємо надію, що протягом певного проміжку часу розрахуємось остаточно.

А коли остаточний розрахунок проводиться по графіку?

Третій платіж у нас проводиться 4 числа наступного місяця. Але тут ще є один нюанс: ми маємо зробити розрахунок, надати його в НКРЕКП. Далі результат залежить від того, скільки буде йти погодження.

Про PSO для населення. Можете розказати детальніше, чому там з’явився «Гарантований покупець»? Чому постачання електроенергії не відбувається напряму для постачальника універсальних послуг (ПУП)?

Специфіка цієї послуги передбачає, що вона загальносуспільна. Тобто, вона стосується кожного з нас як побутового споживача. І цілком логічним стало залучення до цього процесу Гарантованого покупця, на якого вже покладено виконання спеціальних обов’язків по «зелених». А власне функцію стосовно роботи з різними постачальниками універсальних послуг простіше виконувати окремо визначеному підприємству, яке купує на спецаукціонах електроенергію у визначених виробників за встановленими граничними цінами та на організованих ринках, ніж декільком виробникам.

«Гарантований покупець» має можливість поставляти постачальникам універсальних послуг необхідні обсяги електроенергії та сплачувати послугу за такими цінами, що дозволяють їм зберегти поточні тарифи для населення.

Так, ціни, самі розумієте, є нижчі, від ринкових. Для того, щоб вийти на тарифи для населення, необхідно продати електроенергію ПУПам іноді навіть по мінімальній ціні – за 1 коп/кВт. Тобто, для прикладу: продаємо десь за 20 коп/кВт-год, десь за 5 коп, а десь за 1 коп з доплатою ПУПу ще 21 коп за отриману від нього послугу. Це залежить від багатьох факторів, в тому числі від того ж тарифу НЕК «Укренерго», який зараз оскаржують.

Тобто через це ви з’явилися?

Так. Зрозумійте, купили у Енергоатома в середньому за 57 коп/кВт-год , продали ПУПам хай в середньому за 5 коп/кВт-год. А підприємство не повинно працювати збитково. І з цієї метою, нам виділяється додатковий обсяг електричної енергії для продажу на організованих ринках – «на добу наперед», на внутрішньодобовому. Тут ми отримуємо кошти, щоб перекрити збитки, той мінус, який виникає від діяльності з ПУПами.

Тобто, ви будете закуповувати приблизно 70 млрд кВт/год на рік, а продавати для населення приблизно 40 млрд кВт-год на рік, решта?

Решта існує власне для компенсації тих втрат, які ми отримуємо від виконання спеціальних функцій.

Однак багато гравців ринку скаржаться на цю діючу модель, що «Енергоатом» викинули з конкуруючого ринку. Як ви думаєте, механізм PSO треба змінювати прямо зараз чи ні?

Розумієте, треба мати фактичні результати роботи за пару місяців, і тоді можна робити висновки. Можна багато чого поміняти, але зміни мають бути обґрунтованими. Поспішні заходи можуть призвести до негативних наслідків роботи і того, що функції, покладені на нас, як на «Гарантованого покупця», будуть виконуватися неякісно.

Прозвучала пропозиція на круглому столі, включити в механізм PSO водоканали. Чи реально їх туди додати і чи потрібно це робити взагалі?

На даний момент, результати діяльності за цей місяць поки свідчать, що у нас відсутній ресурс для того, щоб додатково ще утримувати низькі ціни для водоканалів. Ми виходимо в кращому випадку на нульовий результат.

Як ви торгуєте такою непрогнозованою електроенергією? Я маю на увазі, е/е вироблену СЕС і ВЕС.

Ці моменти передбачені Законом «Про ринок електричної енергії». На першому етапі небаланси також компенсуються НЕК «Укренерго», вони входять в склад тієї ж суми, яка передбачена тарифом. Але з часом буде встановлюватися певна межа відповідальності, певні відсотки виробникам, коли вони будуть відповідати за свої небаланси.

Скільки у вас електроенергії продається на балансуючому ринку?

У нас з усього обсягу придбаної нами електричної енергії на балансуючий ринок пішов десь 1%.

Тобто небагато?

Небагато, але він є, і ми все робимо для того, щоб мінімізувати цей відсоток. Але це дуже складно в умовах конкуренції.

До речі, чи може «Гарантований покупець» займатися імпортом електроенергії, коли це вигідно?

Поки на розгляд цього варіанту у нас просто не вистачало часу. Для цього треба ще раз опрацювати нормативно-правові акти, які стосуються нашої діяльності, та чітко для себе з’ясувати у кого ми можемо закуповувати електричну енергію і де ми продаємо.

Наприклад, для населення Бурштинського енергоострова ми маємо закуповувати на організованому ринку (РДН), а там двосторонні контракти повинні бути, розумієте?

Заборони немає, але ми – державне підприємство. Якщо нормативно-правовими актами не регламентовано, що воно може це робити, то можуть виникнути питання і невідомо як такі дії будуть трактовані контролюючими органами. На це питання більш точну відповідь може надати НКРЕКП або Міністерство.

Якщо запрацюють «зелені» аукціони, то виробники, після них, теж до вас попадуть, правильно?

Так. Там буде інша методика формування того тарифу, за яким буде купуватися їхня електрична енергія.

Схема буде такою самою? Ви будете продавати е/е на ринках, а їм компенсувати різницю?

Так.

Ярослав Самолюк