Олег Трохимчук: «Зелені» інвестиції мали б стати пріоритетними

Олег Трохимчук: «Зелені» інвестиції мали б стати пріоритетними

Олег Трохимчук, радник, адвокат ЮФ «Ілляшев та Партнери» відзначає, що парламент повинен захистити інтереси власників малих СЕС

Верховна Рада прийняла закон 8449-Д («Закон про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення конкурентних умов виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії») і текст закону прописаний так, що НКРЕКП буде змушена призначити "зелений" тариф лише на ту частину потужності домогосподарств, що встановлена на дахах та фасадах. Українці, які запустили сонячні електростанції, отримуватимуть виплати за "зеленим" тарифом лише з тієї частини своїх СЕС, які встановлені на дахах та/або фасадах будівель і капітальних споруд. При цьому споживач повинен підтвердити, що ці споруди капітальні. Тобто створюється прецедент обмеження права українців на гарантоване їм законом та надання зворотної дії в часі нормам закону, що суперечать статті 58 Конституції України.

- Чому виникла така ситуація?

- Позиція ініціаторів правок до Закону полягає в тому, що домогосподарства, які віддають електроенергію в мережу за «зеленим» тарифом, мали б працювати для забезпечення власного попиту споживачів, а не як бізнес. Так власники домогосподарств, які зрозуміли, що малі сонячні електростанції можна використовувати як засіб заробляння коштів, почали збільшувати їх потужність за рахунок розміщення їх не лише на дахах і фасадах будівель, а і безпосередньо на земельній ділянці. В Міністерстві енергетики, яке активно підтримувало ці зміни до Закону зазначали, що «використання генерувальних установок споживачів насамперед має бути спрямоване на компенсацію власного споживання. Тому що це споживачі, а не виробники. Саме за таким принципом розвиваються СЕС/ВЕС домогосподарств у країнах Євросоюзу, куди ми прямуємо». Також, одним із аргументів ініціаторів прийняття Закону, було те що в поточній ситуації має місце додаткове фінансове навантаження на інших споживачів та погіршення нормативних показників якості електроенергії в мережі.

- Як такі закони впливають на інвестиційний клімат?

- Безумовно будь-які зміни в законодавстві, які погіршують умови для інвестицій, не сприяють гарному інвестиційному клімату. Очевидно, що в поточній ситуації з енергоресурсами, «зелені» інвестиції в найближчі роки мали б стати пріоритетними напрямами для економіки України, однак зміна правил гри, особливо в бік зменшення очікуваних прибутків для інвесторів, навряд чи буде сприяти швидкому розвитку цього напрямку. В даному випадку прийняття цього Закону, в першу чергу, стосується громадян (інвесторів) які вже витратили свої кошти, встановили та запустили в роботу СЕС у своїх домогосподарствах так і тих хто закупив відповідне обладнання та планував це зробити. Очевидно, що тут можна говорити про порушення конституційних прав громадян так як закон не може мати зворотної сили, що прямо закріплено в Конституції України. - Як вирішити проблеми, створені законом 8449-Д? - Вирішення проблеми бачиться у поданні на розгляд Верховної Ради України законопроекту який вирішить негативні наслідки правки №24 до закону 8449-Д.

- Як захистити інтереси інвесторів (особливо українських і невеликих)?

- Прийняттям закону який захистить інтереси власників домашніх сонячних електростанцій. 03.06.2019р у ВР зареєстрували законопроект № 10357 «Про альтернативні джерела енергії», який направлений на захист інтересів власників домашніх сонячних електростанцій, зокрема побудованих на землі. Відповідно до пояснювальної записки, законопроект розроблено з метою забезпечення прав та законних інтересів споживачів, що встановили або планували до кінця 2019 року встановити домашню сонячну електростанцію потужністю до 30 кВт. Метою законопроекту є усунення неузгодженості у визначенні порядку встановлення рівня «зеленого» тарифу для приватних домогосподарств, генеруючі установки яких виробляють електричну енергію з енергії сонячного випромінювання. Однак, враховуючи, що в найближчий час нас очікують дострокові вибори, а поточна ВР навряд чи буде займатися цією проблемою, це вже буде задача нової ВР.

- Як недопустити таких ситуацій в майбутньому (як захистити права інвесторів)?

- В основному, це залежить від законотворців. Необхідно виважено підходити до внесення змін до законодавства, особливо того, що регулює розвиток відновлювальної енергетики, що є наразі однією з пріоритетних галузей для нашої країни.