Микита Вишневський: «Ми створили повноцінний call-центр для консалтингової підтримки учасників ринку»

Микита Вишневський: «Ми створили повноцінний call-центр для консалтингової підтримки учасників ринку»

У процесі впровадження нової моделі ринку електроенергії значна частина функцій покладена на оператора системи передачі ДП «НЕК «Укренерго». На сьогодні компанія забезпечила роботу тестової платформи балансуючого ринку, яка виявила низку проблем, одна з яких — низька активність учасників та відсутність адекватних результатів роботи ринків двосторонніх договорів, ринку на добу наперед та внутрішньодобового ринку, через що при впровадженні тестової платформи довелось використати низку припущень.

Разом з консорціумом розробників ведеться робота над розробкою/впровадженням платформи балансуючого ринку, не дивлячись на позицію Міненерговугілля щодо непогодження платежів для розробників платформи.

Для зручності споживачів компанія створила call-центр, який згодом буде розширений, а також проводить відповідні навчання. Про ці аспекти діяльності, а також про майбутній ринок допоміжних послуг та нові можливості для споживачів в інтерв’ю для ExPro розповів начальник Департаменту розвитку ринку електроенергії «Укренерго» Микита Вишневський.

Яка на сьогодні ситуація з платежами для консорціуму розробників програмного забезпечення для роботи балансуючого ринку та ринку допоміжних послуг?

Наразі так і залишаються не підтвердженими платежі, які мають бути акцептовані Міненерговугілля. Як нам відомо, вони знаходяться на підписі у міністра енергетики, і коли будуть підписані покиневідомо.

Щодо розробників (консорціум компаній, до якого входять Smart Tech, IP Systems та Siemens – ред.), то ми з ними співпрацюємо, ведеться налагоджена робота. Але її продовження під загрозою через відсутність платежів. Водночас, розробник, розуміючи, що це дуже важливий для України проект, бере участь в семінарах і навчаннях, які ми проводимо для учасників ринку. Ці навчання зокрема відбудуться і цього тижня.

Розробник, розуміючи, важливість для України цього проекту, бере участь у навчаннях для учасників ринку

Хто має прийти на ці навчання?

Туди будуть приходити учасники ринку: генерація, постачальники і представники операторів систем розподілу та інші. Запрошення розіслані ще у вівторок (12 березня – ред.).

Це будуть навчання для роботи на балансуючому ринку?

Так. Будь-який процес починається з реєстрації, тому спочатку буде проведене навчання щодо того, як правильно учасникам ринку зареєструватися, ввести дані в платформі балансуючого ринку. Також буде надана інформація з ким комунікувати. У нас вже організований «call-центр», до якого учасники ринку можуть звертатися, у разі проблем при реєстрації, щодо питань з необхідного переліку документів.

На навчання була запрошена вся генерація, включаючи найбільших гравців — «Енергоатом» та інші?

Так, звичайно. Ми вже проводили навчання щодо роботи на тестовій платформі, яка запрацювала в минулому році.

Які проблеми виявила експлуатація тестової платформи?

Основна проблема — досить низька активність учасників ринку. Коли впроваджувалася тестова платформа, ми були вимушені зробити низку пропущень, оскільки не було адекватних даних про сегмент двосторонніх договорів, ринок «на добу наперед», внутрішньодобовий ринок. В такому випадку ми вирішили, що варто використати фактичний небаланс, який сьогодні утворюється в енергосистемі і розраховується як різниця між планом та фактом. Всі учасники ринку, які беруть участь, закривають від того небалансу в середньому до 30%.

Учасники тестової платформи балансуючого ринку закривають в кращому випадку до 30% від небалансу

Ми чули не один раз, що не допускаємо споживачів до цієї платформи, але тут є інший бік медалі — до нас не було жодного звернення від споживачів із детальним описом технічних характеристик його обладнання та бажанням брати участь у тестуванні.

Яким споживачам варто звернутися до вас?

В цьому мали б бути зацікавлені підприємства, у яких є можливість змінювати електричне споживання на вимогу диспетчера. Наприклад, це може бути енергоємне виробництво, технологічний цикл якого дозволяє допускати незначні (протягом години) перерви у споживанні електроенергії або зменшення навантаження (наприклад, підприємство може відключити якусь частину обладнання). Такому споживачу пряма дорога на ринок допоміжних послуг та балансуючий ринок.

Великим споживачам, які можуть оперативно змінювати рівень споживання, пряма дорога на ринок допоміжних послуг та балансуючий ринок

Більш того, в цьому могли б бути зацікавлені навіть побутові споживачі, які мають електроопалення, використовують електричний підігрів води, тобто все, що не потребує постійного споживання. Правильна організація обліку і можливість дистанційної зміни потужності за командою диспетчера дозволили б таким споживачам, за допомогою агрегатора брати участь в ринку допоміжних послуг та балансуючому ринку.

Що треба зробити, щоб такі споживачі, зацікавилися наданням балансуючих послуг?

Для цього потрібні нормативні акти, які дадуть змогу таким споживачам брати участь у ринку допоміжних послуг. Наразі у нас ведеться дуже плідна співпраця з регулятором, доопрацьовується Керівництво з допоміжних послуг. На сьогодні третинне законодавство проходить остаточну «відшліфовку» з НКРЕКП і попередньо ми очікуємо, що протягом 2-3 тижнів воно вже з’явиться на сайті Нацкомісії і далі буде розпочата процедура громадського обговорення.

Повертаючись до питання роботи тестової платформи, можете будь ласка зазначити, яку користь дали тестові операції?

По-перше, тестові операції показали залученість, а по-друге, дали змогу тим, хто бажав, почати вибудовувати свої процеси і визначитися з тим, як подавати заявки, скільки для цього потрібно персоналу, як автоматизувати процес. Ми вже давно розмістили на своєму сайті файли для інформаційного обміну XML-формату і ті, хто бажав, вже могли розпочати доопрацювання свого програмного забезпечення для автоматизації.

Яку інформацію по балансуючому ринку можна будеи побачити у відкритому доступі?

Відповідно до договору з Енергетичним Співтовариством, у нас є зобов’язання щодо публікації даних на європейській платформі прозорості – Transparency Platform (https://transparency.entsoe.eu/ - ред.). Нашою зоною відповідальності була розробка інструкції з публікації даних на цій платформі. Ми її розробили, і на цьому тижні вона була передана до НКРЕКП для її розгляду згідно процедури. Згідно цих зобов’язань, генерація, яка буде брати участь у балансуючому ринку, зобов’язана публікувати частину даних. Саме цю частину даних ви зможете побачити на платформі прозорості. Ви будете бачити ціну, яка складається на балансуючому ринку для кожної години. Інформація по компаніям, хто з якою пропозицією виходить на ринок, належить до комерційної таємниці, це їх стратегія на ринку.

Ми розробили та передали на погодження до НКРЕКП інструкцію з публікації даних на ENTSO-E Transparency Platform

У операторів енергосистем іноземних країн є мобільні додатки, наприклад, у оператора системи штату Каліфорнія. Коли ми зможемо спостерігати за роботою нашого ринку на своїх смартфонах?

Вже сьогодні ви можете зайти з будь якого девайсу, в якому є браузер та інтернет на тестову платформу балансуючого ринку. Ви можете побачити обсяги і ціну. Щодо повноцінних мобільних додатків, які б дозволили брати участь в ринку або грати як на Forex – це питання майбутнього.

Що ви можете сказати стосовно реалізації функції адміністратора комерційного обліку?

Щодо організації комерційного обліку при переході до нової моделі ринку певні складнощі будуть, але вони не мають стати критичними.

Можете, будь ласка, детальніше розповісти в чому полягає завдання адміністратора комерційного обліку?

Одна з головних функцій Адміністратора комерційного обліку відповідно до діючих правил ринку – надання , на д+1 (на наступний день від реального часу) до Адміністратора Розрахунків даних комерційного обліку, що агреговано по учасникам ринку. В свою чергу Адміністратор Розрахунків вже на д+2 має виставляти інвойси учасникам ринку, а на д+3 має відбуватися оплата. Це дуже динамічна система.

Також Правилами ринку передбачено, що на д+91 можливий перерахунок – так званий процес врегулювання. Якщо хтось з операторів обліку не мав можливості cформувати дані комерційного обліку на базі реальних показів лічильників і подав розрахункові оціночні величини, або він знайшов помилку в раніше наданих даних, в нього є можливість подати нову версію даних. Цикл процесу ведення врегулювання ми ще обговорюємо – наразі правилами ринку передбачено разове їх проведення через три місяці. Водночас європейська практика каже про проведення як мінімум чотирьох квартальних процедур врегулювання. В деяких країнах перерахунки можливі протягом терміну позивної давності – трьох років.

Такий підхід відображає реалії процесів збору показів лічильників – всі розуміють що зібрати дані від десятків мільйонів споживачів до 15 числа наступного місяця технічно неможливо. Для софта Адміністратора Розрахунків перерахунок буде провести нескладно, але це будуть досить масштабні операції з документального оформлення, адже у врегулюванні небалансів беруть участь, як правило, багато сторін – і ті, які створили небаланс, і ті, які його закрили.

Хто має вам надавати дані комерційного обліку?

Це будуть оператори обліку - оператори розподільчих систем, оператори малих систем розподілу, так само ми будемо отримувати інформацію від наших сусідів по міждержавним перетокам, ну і, звісно, від генерації. Коли Датахаб буде реалізований, він буде отримувати дані по кожному споживачу, а у разі їх відсутності – формувати оціночні дані за загальними алгоритмами на основі даних моделі що надано операторами обліку, і далі виконувати їх агрегацію і передачу до Адміністратора розрахунків. Крім того Датахаб забезпечить розповсюдження детальних даних комобліку між учасниками ринку.

Новий ринок буде запускатися без Датахаб, для його впровадження треба багато чого зробити всім учасникам ринку. До запуску Датахаб функції агрегації даних будуть виконувати ті самі компанії, що й зараз це роблять – оператори мереж.

Крім того, оператори мереж, згідно Кодексу комерційного обліку, продовжують вести локальні реєстри точок комобліку і адмініструвати процес зміни постачальника – внесення змін в реєстр в частині закріплення конкретного споживача за конкретним учасником ринку. З запуском Датахаб буде сформовано єдиний національний реєстр і ми зможемо мінімізувати взаємний вплив учасників в рамках процесу зміни постачальника.

Чи будуть проведені тестування з компаніями для відпрацювання механізму подачі даних комерційного обліку?

Так, після того, як вони зареєструються, буде проведене тестування інформаційних обмінів. Вони зможуть попрактикуватися, і ми, зі свого боку, зможемо перевірити, як відбуваються перерахунки, що за чим.

Чи виникне в новому ринку, а саме в сегменті допоміжних послуг, конкуренція між, наприклад, тепловою та гідрогенерацією, адже гравці залишаться ті самі?

По-перше, вони повинні будуть пройти сертифікацію на здатність забезпечувати ці послуги. В ході сертифікації також буде перевірено чи достатньо того обладнання, що в них є для того, щоб проводити моніторинг. Ми як оператор системи передачі, коли будемо щось купувати, будемо його попередньо перевіряти та постійно моніторити.

З приводу конкуренції – це відкрите питання, оскільки на разі ми не знаємо скільки з них пройде сертифікацію і на який вид послуг. Якщо у нас буде оголошений аукціон на певний вид послуг і прийде недостатня кількість учасників, він буде визнаний неконкурентним. Тоді за певною формулою має бути розрахована регульована ціна, ця методика розрахунку затверджується регулятором. Конкуренція буде найбільш ефективною тоді, коли цих постачальників (їх пропозиції) стане більше ніж обсяг попиту, тоді вони почнуть конкурувати і ціна буде наближатися до ринкової.

Генерація має отримати відповідні сертифікати і надати вам інформацію про них?

Так, поки що ми кожен рік проводимо декларативне опитування про те, хто з генерації готовий надавати кожен з видів послуг. Процес сертифікації ще обговорюється з НКРЕКП, єдине, що можна з впевненістю сказати, це те, що висновок щодо того чи можуть вони надавати доппослугу, чи ні, буде робити «Укренерго». Наш представник також має бути присутнім під час проведення випробувань.

Висновок щодо того чи зможе певна генерація надавати допоміжні послуги буде робити «Укренерго»

Чи є вже графік проведення випробувань обладнання для його сертифікації?

Ні, такого графіку ще не має, але ми зі свого боку вже готуємося. На сьогодні відбувається випробування блоків теплової генерації в межах процесу євроінтеграції, які проводяться для формування наборів даних для побудови математичних моделей і їх подальшої верифікації. В де чому випробування на перевірку постачання доппослуг будуть схожі, в де чому — будуть відрізнятися.

Раніше Міненерговугілля зробило заяву про те, що бажано провести реєстрацію всіх двосторонніх договорів до 1 червня.  Який на сьогодні стан готовності до проведення такої реєстрації?

Справа полягає у відсутності нормативного документу – Порядку проведення електронних аукціонів за двосторонніми договорами. Цей документ був розроблений, він наразі доопрацьовується, він має бути затверджений Кабінетом міністрів. Цей порядок вкрай необхідний для того, щоб двосторонні договори укладалися в тому обсязі, в якому їх очікують. Цей сегмент має складати до 70% від усього споживання електроенергії.

На якому сегменті ринку «Укренерго» буде купувати електроенергію для технологічних втрат?

На разі ми очікуємо від наших фахівців, які працюють у головного диспетчера, інформацію про 8760 точок по втратах. В залежності від того, яку ми отримаємо картину, будемо напрацьовувати стратегію. Максимальний обсяг з отриманого графіку споживання ми спробуємо законтрактувати на ринку двосторонніх договорів, а для покриття похибок прогнозу будемо виходити на day-ahead та intraday markets, і лише коли ми будемо бачити, що ми десь чогось недобрали, ми будемо виходити на балансуючий ринок. В даному випадку «Укренерго» стане таким же споживачем електроенергії, як і багато інших учасників ринку.