Ігор Ковальов: «Відбувається еволюція ринку електрозарядок – кількість переходить у якість сервісу»

Ігор Ковальов: «Відбувається еволюція ринку електрозарядок – кількість переходить у якість сервісу»

В Україні суттєвими темпами зростає кількість електромобілів. Автомобілісти, керуючись мотивами економії та турботи про чистоту міського повітря, активно купують електрокари, паралельно з цим збільшуються мережі комерційних зарядних станцій. Поступово кількість переростає у якість, компанії пропонують клієнтам можливість швидкісної зарядки. Зокрема, мережа YASNO E-mobility (яка нещодавно відзначила річницю виходу на вітчизняний ринок) зробила акцент саме на розвитку потужних станцій, які значно економлять час водія, хоча й коштують дорожче. 

Про розвиток мережі електрозарядних станцій YASNO, плани на майбутнє, загальні тенденції ринку послуги із зарядки, економію у порівнянні із бензиновим авто та інші аспекти читайте в інтерв’ю для агентства ExPro керівника YASNO E-mobility Ігоря Ковальова. 

Який розвиток пройшла мережа зарядних станцій YASNO E-mobility?

Ми оперуємо мережею зарядних станцій 2,5 роки. До листопада 2019 року мережа діяла під іменем STRUM. Ми почали з Києва, де відкрили 10 зарядних станцій – це був наш пілотний проєкт. Ми хотіли набратися досвіду та подивитися як це сприйме ринок, далі ми продовжили експансію і встановили ще 13 станцій. Ми встановили станції через кожні 100 км вздовж автошляхів до Львова, Одеси та Полтави.

В цьому році ми встановили ще декілька станцій – одну в Києві, дві у Харкові та одну в Дніпрі. У нас 27 своїх станцій і в цьому році ми домовилися з компанією Вектор-ВС про включення їх швидкісної станції потужністю 50 кВт.

Таким чином, на сьогодні в мережі працює 28 швидких станцій.

Ви забезпечуєте обслуговування станції Вектор-ВС?

Це не технічний сервіс, а більше як послуга з білінгу, робота з клієнтами. Це дуже зручно для компаній, які не працюють напряму з клієнтом, але хочуть бути в цьому бізнесі, хочуть інвестувати. Ми беремо на себе турботи, ми надаємо наш call-центр, софт, наш маркетинг та досвід.

Якої потужності зарядки компанії?

Ми віддаємо перевагу швидкісним станціям. Чому людина має стояти 3 або 4 години біля зарядної станції? Якщо це ще й великі батареї, наприклад, як у Tesla, тоді взагалі треба провести половину доби, навіть у місті. Тому, ми віддали перевагу швидкісним зарядкам і вважаємо, що це більш потрібний сервіс, хоча й вимагає дорожчих інвестицій.

Всі наші станції мають потужність 50 кВт з роз’ємами Chademo, який характерний для азійського ринку, в тому числі для Tesla (через перехідник) та Nissan Leaf, а також роз’єм CCS (Combo 2), який підтримується в Європі (для таких моделей як Jaguar, Audi, BMW i3, Hyundai Ioniq, Volkswagen Golf та ін.). Зараз ринок рухається до Combo 2 роз’єму, навіть Tesla робить авто для Європи з Combo 2.

Окрім заряджання постійним струмом на 50 кВт ми завжди додатково пропонуємо розетку Type 2/Combo 2 потужністю 22 кВт для тих, хто не поспішає і має 3 години вільного часу. Отже на наших зарядках можуть одночасно підживлюватися два електромобілі.

Крім часу, відмінність також полягає у ціні: швидкісна зарядка коштує 9 грн/кВт∙год, а повільна – 4,5 грн/кВт∙год. На перших – зарядна сесія триває, у середньому, 12 хв (це в місті, адже на трасах – трохи більше).

 Швидкісна зарядка коштує 9 грн/кВт-год, а повільна – 4,5 грн/кВт-год

Ви берете оплату лише за кіловат-години чи за послугу зарядки?

Ми за ціною, можливо, і не найдешевші, але ми одні із найбільш прозорих, адже в країні та світі, зокрема у Європі, є різні практики отримання коштів – за сесію, за час, за оренду портів.

У нас все прозоро: людина сплачує лише за кіловат-годину, вона не платить за втрати електроенергії, за те, що вона простояла, наприклад, 24 хвилини, замість 21 хвилини.

Ви продовжите зосереджуватися на зарядках потужністю 50 кіловат?

Ми, напевно, зосередимося на 50 кіловатних станціях тому, що ще досить мало автомобілів які спроможні взяти набагато більшу потужність.

Чи вистачає переважній більшості українських авто 50 кВт?

Так, це достатньо швидко, приблизно кіловат-година у хвилину заряджається. Зарядити за 20 хвилин на 70-100 кілометрів Hyundai Ioniq – це дуже швидко.

Який період окупності зарядної станції YASNO E-mobility, на ринку називають строки від 3 місяців до 3 років?

Період такий, як ви сказали, але треба помножити на три тому, що наша інвестиція в 3 рази дорожча, ніж в інших українських компаній. Якщо в середньому станція українського виробника коштує біля €10 тис, то європейського - €30 тис, у перших окупність – за 3 роки, а у нас – значно більше, адже це швидка зарядна станція. З місяці - це мова про повільні зарядні станції, які знаходяться в хорошому місці і працюють так як хотілося б.

Які у вас плани щодо розвитку мережі у 2021р?

Однозначно я відповісти не можу, адже є багато факторів. В цьому році ми мали ще весною закінчити нашу експансію, проте встановили лише 3 станції і ще трохи встановимо в цьому році. COVID-19 вніс свої корективи. У 2021 р ми точно будемо фокусуватися на залученні партнерських станцій. Ми бачимо, що люди хочуть бути в цьому бізнесі. Люди бачать, що ринок розвивається, людям цікавий наш підхід до ведення бізнесу – та ж прозорість, те й же сервіс, зрозумілість та відкритість. Тому ми однозначно зорієнтуємося на партнерських станціях.

Також у цьому році ми запустили в продаж AC-станції (англ. alternative charging – зарядка змінного струму – ред.) для приватних будинків, де не потрібен білінг та мобільний додаток. Це індивідуальний зарядний пристрій: вночі поставив на зарядку свій автомобіль в паркінгу або в приватному будинку, а вранці їдеш у справах. Є також варіант під’єднати таку станцію в нашу мережу, вона з’явиться в нашому мобільному додатку. Ми плануємо у наступному році розвивати такі додаткові продукти.

Це сервіс більше для власних будинків?

Так, адже станція постійного струму потужністю 50 кВт коштує близько 1 млн грн, а станція змінного струму – близько $1 тис. Для приватного будинку не потрібна станція за мільйон гривень, адже ви вночі спите, за 8 годин ви зможете зарядити автомобіль за «нічним» тарифом у 2 рази дешевше від звичайного тарифу для населення.

Ми 2,5 роки розвивали власну мережу, набиралися досвіду, це була наша інвестиція, але ми зрозуміли, що добре свій досвід проєктувати разом із партнерами, це буде швидше і простіше. Тому, одна із цілей нашого проєкту була популяризація електротранспорту, ми не намагаємося встановити тисячі наших станцій по всій Україні.

Ми не йдемо у кількість, а рухаємося у бік якості, ставимо зарядні станції у правильних місцях, щоб електромобілісти вільно мандрували країною.

Побутові споживачі, які встановлять вашу зарядну станцію, будуть приєднуватися до мереж ДТЕК (в регіонах присутності компанії)?

Не обов’язково. Домашні зарядні станції клієнти купують з різних регіонів, наприклад, з Полтави, Харкова, Тернополя або Львова. Підключити станцію можна як через вже існуючу точку споживання електроенергію (будинок, паркінг, кав’ярня, офіс), так і напряму до мереж оператора системи розподілу у будь-якому регіоні України.

При цьому власник зарядки може отримувати додатковий дохід, приєднавшись до системи білінгу та ставши частиною мережі YASNO E-mobility та заряджаючи власних клієнтів. Або без підключення до білінгу просто в себе вдома заряджати власний електрокар.

Факт того, що компанії ДТЕК та YASNO є близькими сприяє простоті підключення до мереж?

Я б це не змішував, адже всі наші станції встановлені згідно договорів оренди. Ми йдемо в бізнес-центр та ведемо переговори з власником будівлі на рівних умовах як й інші компанії, які, наприклад, встановлюють банкомати чи кавові автомати. Так, як й інші, ми беремо один квадратний метр площі. Ми компенсуємо вартість електроенергії як звичайний орендар. Ми сплачуємо вартість електроенергії власнику бізнес-центру за тарифом, який передбачений у його договорі з постачальником, так само як і, наприклад, сусідній банкомат.

Ви згадали про білінг та програмне забезпечення. У вас є власний софт?

Ми використовуємо австрійський софт компанії Has-to-be, яка працює в 17 країнах. Її програмне забезпечення користується попитом, ми придбали ліцензію і знаходимося на обслуговуванні у цієї компанії.

Яким чином ви обираєте зарядні станції для мережі?

Це відкритий тендер, на який ми запрошуємо всіх охочих. Єдина наша вимога – це наявність європейського сертифіката, оскільки це лабораторне підтвердження безпеки обслуговування нашого клієнта. Безпека – це пункт номер один!

Чи є сертифіковані компанії серед українських виробників?

Якісь сертифікати вже є, але українські компанії лише починають сертифікуватися в Європі, це вимагає часу і грошей. Не всі на це йдуть, адже ринок ще тільки розвивається, а попит може ще формуватися. Нам потрібні сертифіковані станції, але у нас не великі обсяги їх купівлі.

Ви спостерігали за графіком споживання електроенергії зарядними станціями протягом доби?

В цьому випадку немає залежності, тут нічого прокоментувати. Там, де ми приєднані, ми компенсуємо електроенергію за тарифом, яким користується власник локації. Денних, нічних, пікових тарифів для публічних зарядок не використовується. Підхід з урахуванням частини доби має сенс, коли зарядка стоїть вдома, в паркінгу, тоді власник будинку розділяє на нічний та денний тарифи, що доступні для населення за наявності двозонного лічильника. В такому випадку є очевидна економія.

Використання швидкісної зарядки більше ніж у 2 рази дешевше бензину

Що ви можете сказати про порівняння вартості зарядки авто та використання бензину для такого ж пробігу?

В такій ситуації без усереднень не обійтись, все залежить і від стану батареї, і від того який саме автомобіль, тому я взяв би на 100 км середню витрату палива - 10 літрів бензину, з урахуванням комбінованого циклу (міста і траси) та електромобіль Hyundai Ionic, який офіційно продається в Україні, ємність його батареї становить 28 кВт∙год, її вистачає на 200 км пробігу.

Тому, 100 км пробігу для електромобіля – це 14 кВт∙год або 10 літрів бензину для двигуна внутрішнього згорання. 10 літрів бензину в залежності від АЗС обійдеться у 260-270 грн, а 14 кВт∙год, якщо вдома, це виходить менше ніж 13 грн, а, якщо взяти швидкісну зарядку, близько 126 грн.

Так чи інакше, це більше ніж у 2 рази дешевше ніж заправлятися бензином. Звичайно тут є певний скептицизм, кажуть про використання скрапленого газу, але це просто не бажання прийняти те, що електромобільний «бум» відбувається.

Суттєва економія…

Так, а якщо ми кажемо про зарядку вдома, то це практично в 10-20 разів дешевше.

А якщо заряджатись на звичайній станції, не швидкісній?

Це буде 4,5 грн/кВт∙год, тобто приблизно 60-70 грн на 100 км пробігу, що в 3,5-4 рази дешевше ніж на бензинові АЗС. Але я точно поставлю знак оклику щодо того, що електромобільність - це ж не тільки історія про економію…

Так, але все ж таки необхідно враховувати український ринок, де здебільшого ціна - основний фактор.

Але українці залюбки приймають електромобілі - це і певною мірою самовираження та приємні емоції.

Компанія Tesla планує встановити 2 швидкісні зарядки в Україні, на шляху Київ –Львів, у західному напрямку.

Ми всі чекаємо коли це трапиться. Компанія вперше заявила про свої плани у 2017р, строки постійно переносяться. Але сам анонс того, що Tesla дивиться в бік України, – це значний сигнал того, що ринок України може бути цікавим Tesla. Це також означає, що вони готові офіційно завозити електромобілі в Україну, адже ми бачимо насправді який попит на усі моделі.

Які ще компанії заходять на наш ринок?

Якщо без прив’язки до брендів, то є висока зацікавленість в нашому ринку збоку постачальників обладнання і швидкісних, і повільних рішень (комплектуючих) та тих, хто бажає розвивати свою мережу станцій. Консультацію від нас щодо цього питання хочуть отримати дуже багато компаній. Наприклад, ті хто займається електрообладнанням для станцій постійно приходять до нас та пропонують - це і китайські, і європейські партнери. Поки що, говорити про якусь глобальну мережу електрозарядок зарано, але те, що всі хочуть розвивати цей продукт - це вже очевидно.

Який відсоток автомобілістів в Україні користується публічними зарядними станціями, а не домашніми?

Десь від 10% – до 20%, тому що весь інший час заряджаються або вдома, або на роботі. Але взагалі, світова статистика каже про те, що 60% заряджаються вдома, 30% заряджаються в офісі й тільки 10% заряджаються або на трасі, або біля торгових центрів.

Виходить, що YASNO E-mobillity краще розвивати напрямок зарядних станцій для приватного будинку та офісу?

Слід рухатись в усіх напрямах. Публічні станції дають опцію дозарядки, так – це 10%, але вони важливі. Це наша експертиза, наш досвід.

Якщо це світова тенденція (більше заряджатись вдома та на роботі), то слід напевно розвивати не такі швидкісні зарядки?

Все правильно, тому в цьому році ми і запустили напрямок AC-станцій з послугою «під ключ». Дуже часто клієнт хоче встановити зарядну станцію, приходить до ОСР, а йому кажуть: «У вас багатоповерховий будинок, багато квартир, а тому вільної потужності немає. Якщо хочете збільшити, звертайтесь та збільшуйте…». Це завдає клопотів.

Тому, ми хочемо надавати сервіс «під ключ». Я гадаю, що з наступного року ми вже зможемо це робити. Зараз ми це тестуємо, у нас є перші клієнти, хто проходить customer-journey шлях.

Ви вивчаєте будинок, а ОСР вам говорить, що треба збільшити потужність мережі, клієнт буде отримувати це все в пакеті?

Так, але ми будемо єдиним вікном для клієнта. Щоб він не звертався і туди, і сюди, адже наразі, клієнт пише заяву про приєднання, отримує технічні умови і так далі, й таких 10 кроків. Ми хочемо усі ці етапи скоротити до 4 тому, що все одно прийдеться йти у ЖЕК або ОСББ і запитати, чи там не заперечують проти збільшення потужності на весь будинок. Адже потужність збільшується на весь будинок, а не окремо на паркінг. Такі наразі у нас правила.

Чи плануєте ви розвивати такий сервіс в інших регіонах?

Ми почнемо з Києва, але взагалі - так. Тут ми є, як команда, і нам легше навчитись та розробити цей механізм, а потім масштабувати досвід.

Ринок електрозарядок рухається у бік якісних змін

В Україні кількість публічних зарядних станцій на вересень 2020 р була 8,5 тис, а пік встановлення нових станцій припав на 2018 р, чи вже не перенасичений ринок?

Мені здається, що публічні зарядні станції ростуть як гриби, постійно відбувається їх встановлення. І якщо 2018р був сплеском встановлення станцій першого типу (Mode-1) під американський тип Level 1 (якщо європейський тип Mode-2 або Сombo-2), то я б не сказав, що наразі темпи уповільнились.

Чи відбувається насичення ринку? Так, і швидше за все наразі відбувається якісний апгрейд обладнання вже наявних станцій. Якщо раніше стояли прості порти, то вже сьогодні додаються нові порти типу Сombo-2. Ринок йде вже у бік якісних змін.

Тобто, встановлювати ще декілька тисяч зарядних станцій в Україні можливо і не варто?

Сказати, що ми досягли точки насичення ринку, я поки що не можу. І якщо запитати будь-кого на вулиці, чи придбають вони електромобіль, то перше питання буде: «А де його заряджати?». Хоча насправді, ми ж не думаємо, де заряджати мобільний телефон, адже знаємо, що ми зарядимо його вдома або на роботі. Так само і в цьому випадку, коли люди пересідають на електромобілі, завжди знайдеться місце, де його можна зарядити, адже станцій вже достатньо, ми навіть випередили деякі європейські країни за кількістю станцій на одне авто.

Якщо у нас 25 тис чистих електромобілів, а на них припадає 3 тис зарядних станцій, при цьому, на кожній ще декілька портів, то вже не можна казати, що є якась нестача зарядок, проте є і куди рости.

Відбувається стандартна еволюція нового напрямку бізнесу, коли спочатку починається конкуренція за місця, де всі встановили і заявили про себе, а далі з’являється хтось інший, хто пропонує гарний, конкурентний сервіс

Якщо навіть дивитись на статистику купівлі електромобілів в Україні, то ми починали з 80% Nissan Leaf, а зараз їх приблизно 65%. Ринок вже дивиться у бік офіційних дилерів, а якщо це офіційний представник або дилер, то люди хочуть більше комфорту, більший запас ходу, як, наприклад у Tesla, більше офіційного сервісу та обслуговування, поставити питання та отримати на них прості відповіді.

Те саме і з зарядною інфраструктурою: якщо раніше перед тобою стояло питання хоч десь зарядитися, то зараз власники авто хочуть зарядитись і швидко і якісно, і за європейськими стандартами.

Як вплинула пандемія на розвиток мережі та електромобільності?

Коли навесні тільки почався карантин через COVID-19, був дійсно спад, адже всі сиділи вдома, після цього відбувся певний сплеск, зараз є ріст споживання наших послуг.

Напевно, це моє бажання або швидше віра, але варто сказати, що суспільство на фоні пандемії усвідомлює важливість питань екології, любов до природи, цінностей сталого розвитку, які все-таки адаптують нас до реалій майбутнього. І я вірю, що може бути тільки ріст електромобільності.

Які перспективи розвитку в Україні технології vehicle to greed?

Чесно кажучи, це творче питання, цього поки ще немає, технологію лише тестують деякі країни, наприклад, США. Має бути зрозуміла регуляторна база, адже це вже продаж електроенергії. Чи потрібно отримувати ліцензію, чи ні? Як має працювати лічильник? Багато нюансів. Давати якісь прогнози, ґрунтуючись на власних відчуттях, зарано.

Те, що це цікаво і буде, напевно, потрібним – так! Але коли це буде в нас? Зараз поки все на етапі «немовля», скажімо, як сама електромобільність. Ми поки всі разом із гравцями та державою його виховуємо, ростимо, що з цього вийде, залежить від багатьох факторів.

Зараз багато автоконцернів презентують свої моделі електрокарів…

Так, навіть ті ж легендарні спорткари, які планували все життя виготовляти як потужні автомобілі преміумкласу, їх виробники анонсували запуск електричних моделей. Для потреб середнього класу, варто виділити моделі Audi, Hyundai Motor 2, Renault.

У нас офіційно є декілька марок електрокарів, які продаються в Україні? 

Так Audi, Jaguar, Porsche, BMW, Hyundai, Kia Soul, можливо я щось пропустив.

Тобто, вибір вже є.

Звичайно, це, притому різні класи автомобілів. Якщо потрібен більше народний, простий, напевно варто дивитися в сторону Hyundai Ioniq, далі BMW i3, який ще не high-level сегмент. Якщо комусь потрібен преміум автомобіль, тоді це Jaguar і Audi, ну й зовсім over premial сегмент - це Porshe Taycan.

Такі авто вже є в Україні?

Є, близько 35 одиниць. 

Можливо в майбутньому буде можливість заряджати авто тільки за рахунок відновлювальної електроенергії…

Наприклад, фахівці Орловської вітроелектростанції (входить до складу ДТЕК – ред.) встановили дві зарядні станції 22 кВт і підключили до білінгу YASNO E-mobility. Ці зарядні станції стоять в гостьовому паркінгу ВЕС і видають чисту електроенергію.

Віталій Корнієнко, Дмитро Сидоров